Lataa PDF Takaisin Tarjouspyyntö Ikkunoiden ja parvekeovien uusimisurakka, Kerava - Kiinteistö Oy Nikkarinkruunu

Ikkunoiden ja parvekeovien uusimisurakka, Kerava
Kiinteistö Oy Nikkarinkruunu

Tarjouspyyntö
13.11.2020, 01.00

1. Yleistä

1.1. Kiinteistö Oy Nikkarinkruunu

Kiinteistö Oy Nikkarinkruunu on Keravan kaupungin omistama vuokrataloyhtiö. Tavoitteemme ei ole tuottaa voittoa. Yhtiön liikevaihto koostuu vuokratuloista ja käyttökorvauksista. Asuntoja ja kiinteistöjä ylläpidetään, huolletaan ja kunnostetaan asukkaiden maksamilla vuokrilla. ​Toiminnassamme huomioimme niin asiakkaat, toimintamme laadun, taloudellisuuden, omistajan ja ennen kaikkea pyrimme pitämään kiinteistömme mahdollisimman hyvässä kunnossa ja näin ollen lisäämään asumisviihtyvyyttä.

​Asuntojen kunnosta pidetään hyvää huolta ja asunnot tarkastetaan asukkaan vaihtuessa ja määräajoin sekä kunnostetaan tarpeen mukaan. Asuntojen kunnostuksen ohella panostamme voimakkaasti kiinteistöjen energiansäästö- ja muuhun korjaustoimintaan energiakustannusten nousun minimoimiseksi ja asumisviihtyvyyden parantamiseksi. Kiinteistökanta on pääosin rakennettu 1980- ja 1990-luvuilla.

1.2. Kilport-palvelu

Kiinteistö Oy Nikkarinkruunu käyttää tämän hankinnan kilpailuttamisessa sähköistä Kilport -kilpailutuspalvelua. Kilport mahdollistaa kilpailutusprosessin toteuttamisen suljetussa järjestelmässä. Hankinta julkaistaan myös HILMA- ilmoituskanavalla osoitteessa https://www.hankintailmoitukset.fi . Hankinta-asiakirjat ovat avoimesti ladattavissa Kilport- palvelusta, osoitteesta https://kilport.fi.

2. Hankinnan kuvaus

Hankinta sisältää alla lueteltujen kiinteistöjen ikkunoiden ja parvekeovien uusimistyöt liittyvine töineen hankinta-asiakirjojen mukaisesti suoritettuina.

Kiinteistöt:

1. Kaupinkuja 5, 04250 Kerava
2. Puusepänkatu 1, 04200 Kerava
3. Tuusulantie 52, 04200 Kerava
4. Tierantie 4, 04230 Kerava
5. Sampolankatu 7, 04250 Kerava
6. Töyrykuja 1, 04260 Kerava
7. Töyrykuja 2, 04260 Kerava
8. Visatie 20, 04260 Kerava

Urakkamuotona on kiinteähintainen kokonaishintaurakka. Ikkunaurakoitsija toimii pääurakoitsijana ja lainsäädännön tarkoittamana päätoteuttajana. Pääurakoitsijalle kuuluvat YSE 1998 1-2§:n mukaiset pääsuoritusvelvollisuudet sekä sivuvelvollisuudet.

2.1. Sopimusaika

Työt saadaan aloittaa, kun hankintasopimus on allekirjoitettu tai kun rakennuttaja on antanut kirjallisen luvan töiden ja hankintojen aloittamiselle. Rakennustöiden alustava aloitus on keväällä 2021. Lopullinen rakennusaikataulu sovitaan valitun urakoitsijan kanssa. Työt tehdään vuosien 2021 ja 2022 aikana erikseen sovittavassa aikataulussa koronaviruspandemian mahdolliset vaikutukset huomioiden.

Koronaviruspandemia saattaa estää joihinkin tiloihin pääsyn. Tällöin asennettavat ikkunat voidaan säilyttää työmaalla kiinteistössä tai tilaajan toimittamassa kontissa ja urakoitsijan tulee saattaa asennustyöt valmiiksi jälkiasennuksena. Mahdolliset jälkiasennukset tehdään yhdellä kerralla, 3-6 kuukauden aikana. Mikäli jälkiasennuksia ei ole mahdollista suorittaa tilaajan antamassa aikataulusta, jälkiasennuksista voidaan sopia tarvittaessa myös tapauskohtaisesti erikseen.

2.2. Hankintamenettely

Hankinta toteutetaan hankintalain (1397/2016) 32 § mukaisella avoimella menettelyllä kansallisen kynnysarvon ylittävänä rakennusurakkana.

Tarjous kaikkine asiakirjoineen on tehtävä suomen kielellä. Osatarjoukset ja rinnakkaiset tarjoukset hyväksytään kiinteistöittäin. Mikäli tarjoaja antaa rinnakkaisen tarjouksen, niin rinnakkainen tarjous tulee tehdä siten, että se täyttää tarjouspyynnön kaikki vaatimukset ja tarjouksen mukana vaaditut liitteet. Rinnakkainen tarjous on aina erillinen oma tarjouksensa. Rinnakkaisia tarjouksia saa antaa enintään kaksi (2) kappaletta per kiinteistö.

Tarjoaja voi jättää tarjouksen joko yhteen, useampaan tai kaikkiin hankinnan kohteina oleviin kiinteistöihin samalla tarjouslomakkeella. Vaihtoehtoisia tarjouksia ei hyväksytä.

Tarjousten tulee olla sitovana voimassa vähintään kolme (3) kuukautta tarjouspyynnössä ilmoitetusta viimeisestä tarjouksen sisäänjättöpäivästä lukien.

2.2.1. Hankintamenettelyn yleisiä periaatteita

Julkisessa hankinnassa annettu tarjous on tekijäänsä sitova ja velvoittava. Tarjousajan päätyttyä tarjousta ei voi muuttaa eikä yksipuolisesti peruuttaa. Tarjous on toimitettava hankintayksikölle tarjouspyynnössä ilmoitettuun osoitteeseen, pyydetyllä tavalla ja annetussa määräajassa. Vastuu tarjouksen toimittamisesta oikein on tarjouksen tekijällä. Tarjouksen tulee olla tarjouspyynnön mukainen eikä se saa sisältää omia ehtoja. Vaatimus on ehdoton ja koskee niin tarjoajan soveltuvuutta, tarjouksen sisältöä, pyydettyjä asiakirjoja kuin myös tarjouksen liitteitä. Tarjouksessa annettu hinta on lopullinen eikä sitä voi muuttaa tai tinkiä.

Mikäli saaduista tarjouksista yksikään ei vastaa tarjouspyyntöä tilaajan edellyttämällä tavalla taikka olosuhteet tarjouskilpailun aikana muuttuvat sellaisiksi ettei tilaaja voi hyödyntää tarjouskilpailun tuloksia, tilaaja voi keskeyttää hankintamenettelyn osittain tai kokonaan. Tarjoaja, jolla ei voida katsoa olevan teknisiä, taloudellisia tai muita edellytyksiä urakan suorittamiseksi tai joka on laiminlyönyt verojen ja lakisääteisten sosiaalimaksujen suorittamisen Suomessa tai siinä maassa, jossa tarjoajan pääpaikka sijaitsee, voidaan sulkea pois tarjouskilpailusta. Toimittaja, joka syyllistyy väärien tietojen antamiseen toimittaessaan tietoja tai, joka ei asetetussa määräajassa toimita pyydettyä selvitystä, suljetaan pois tarjouskilpailusta.

Mahdolliset lisätietopyynnöt tulee pyytää tarjousaikana ja tämän tarjouspyynnön kappaleen 7 ohjeiden mukaisesti. Muilla tavoin esitettyihin kysymyksiin ei vastata. Hankintayksikkö ei anna väliaikatietoja saaduista tarjouksista, hankintapäätöksen valmistelusta eikä sen aikataulusta.

3. Hankinnan vaatimukset

3.1. Tarjoavaa yritystä koskevat vaatimukset

Hankintaan sovelletaan tilaajavastuulakia (1233/2006) ja tarjoajalta edellytetään sen ehtojen täyttämistä. Asian varmistamiseksi tarjoajan on liitettävä tarjoukseen Vastuu Group -palvelun voimassa oleva Luotettava Kumppani-raportti tai muu vastaavat todistukset tai dokumentit. Selvityksistä on käytävä ilmi tilaajavastuulain edellytysten täyttyminen. Mikäli selvityksiä ei ole toimitettu tarjouksessa tai käy ilmi, ettei pyydettyjen todistusten ja selvitysten mukaisia asioita ole hoidettu lain edellyttämällä tavalla, tilaajalla on oikeus sulkea tarjoaja tarjouskilpailusta sekä purkaa hankintasopimus tai tätä edeltänyt hankintapäätös.

Harmaan talouden torjumiseksi hankintayksikkö hyödyntää saatavilla olevia järjestelmiä tilaajavastuulain mukaisten tietojen tarkistamisessa mahdollisimman laajasti. Tarjoajan tulee olla sitoutunut noudattamaan toiminnassaan Suomen työturvallisuuslainsäädäntöä, - määräyksiä ja –ohjeita sekä Suomen työlainsäädäntöä.

Tarjoukseen on lisäksi liitettävä Suomen Asiakastieto Oy:n Rating Alfa- luottoluokitusraportti tai muu vastaava luottolaitoksen tarjoajaa koskeva lausunto, jossa tarjoajan luottoluokitus on ilmoitettu, sekä tieto tarjoajan toteutuneesta liikevaihdosta kahdelta (2) edelliseltä päättyneeltä tilikaudelta, jos liikevaihtotiedot eivät ilmene luottolaitoksen lausunnosta. Tarjoajalta edellytetään vähintään 200 000 euron toteutunutta liikevaihtoa per tilikausi kahdelta edelliseltä päättyneeltä tilikaudelta. Tarjoavan yrityksen luottoluokituksen tulee olla vähintään A (tyydyttävä).

Tarjoajalla tulee olla kokemusta vastaavanlaisista rakennusurakoista ja tarjouksessa on esitettävä vähintään yksi (1) referenssi referenssisuorituksesta, joka on sijoittunut vuosille 2018 - 2020. Referenssisuorituksen tulee sisältää tieto rakennuttajasta yhteystietoineen (rakennuttajan nimi, yhteyshenkilön nimi sekä yhteyshenkilön puhelinnumero).

Tarjoajan tulee tarjouksessaan nimetä yhteyshenkilö ja yhteyshenkilön sähköpostiosoite, jonka kanssa hankintayksikkö toteuttaa sopimus- ja laskutusasiat.

Urakan vakuus- ja vakuutusvaatimukset on esitetty liitteessä 02 Urakkaohjelma.

3.2. Urakalle asetetut laatuvaatimukset

Urakkasuorituksen toteutuksen tavoitteena on, että kohde valmistuttuaan vastaa kaikilla osa-alueilla toiminnallisuudeltaan tilaajan sille asettamia tavoitteita ja vaatimuksia. Pääurakoitsija huolehtii eri urakoitsijoiden töiden ja työvaiheiden yhteensovittamisesta. Töiden järjestelyssä ja työvaiheiden ajoituksessa on otettava huomioon työturvallisuuden vaatimukset.

Työmaan hallintokielenä on suomi. Mikäli työmaalla työskentelee ulkomaalaisia työntekijöitä, pääurakoitsijan on varmistettava, että työmaalla löytyy työnjohtoa, joka osaa suomen lisäksi ulkomaalaisen työntekijän kieltä. Töiden vaatimuksista on määrityksiä myös tarjouspyynnön liitteissä.

3.3. Alihankinta

Sopimustoimittajalla on mahdollisuus käyttää alihankintaa. Kaikki käytettävät aliurakoitsijat tulee hyväksyttää rakennuttajalla YSE 7§ mukaisesti. Sopimustoimittaja vastaa alihankkijan työstä kuten omastaan. Alihankkijalla on oikeus käyttää tilaajan hyväksymää alihankkijaa, tällöin alihankkija tulee hyväksyttää tilaajalla ennen alihankkijan työsuoritusta. Urakoiden ketjuttaminen on rajoitettu enintään kahteen yritykseen. Sopimustoimittaja on velvollinen antamaan tiedot urakoiden ketjuttamisesta tilaajalle. Mikäli aliurakoitsija vaihtuu kesken sopimuskauden, tulee urakoitsijan hyväksyttää vaihdos tilaajalla.

3.4. Hankinnan muut vaatimukset

Urakassa noudatetaan hankinta-asiakirjoista ilmenevin poikkeuksin Rakennusurakan yleisiä sopimusehtoja YSE 1998 RT 16-10660 (viittauksissa on käytetty lyhennettä YSE).

4. Tarjouksen hinnoittelu

Työt tehdään kokonaishintaurakkana liitteen 02 Urakkaohjelma mukaisesti. Urakkatarjous annetaan tarjouksen liitteissä olevalla urakkatarjouslomakkeella (Liite 01 Tarjouserittelylomake) kokonaishintana kiinteistöittäin sisältäen arvonlisäveron 24 %. Urakkahinta on kiinteä ilman indeksisidonnaisuutta.

Kokonaishinnan tulee sisältää kaikki tarjouspyyntöasiakirjoissa esitetyt työt liittyvine töineen. Tarjousten hintavertailu suoritetaan kiinteistöittäin kokonaishinnan perusteella.

4.1. Muutostyötarjous ja -hinnat

Lisä- ja muutostöissä noudatetaan YSE:stä poikkeavaa menettelyä, joka on kuvattu liitteessä 02 Urakkaohjelma.

4.2. Yksikköhinnat

Liitteellä 01 Tarjouserittelylomake annetaan myös yksikköhintoja liitteen 02 Urakkaohjelma mukaisesti.

5. Tarjouksen hyväksyminen

Vaatimukset täyttävistä tarjouksista urakoitsijaksi valitaan kokonaistaloudellisen edullisuuden mukaisesti tarjous, joka on hankintayksikön kannalta hinnaltaan halvin.

6. Toimitus- ja maksuehdot

6.1. Maksuehto ja laskutusehto

Sopimukseen perustuvat laskut maksetaan, kun lasku on esitetty rakennuttajalle ja vastaava sopimuksen mukainen työvaihe on todettu tehdyksi tai lasku muuten on todettu maksukelpoiseksi. Tilaajan nimeämä valvoja toteaa, milloin maksuerän perusteena oleva työvaihe on tehty. Laskut maksetaan 14 vuorokauden kuluessa tarkastamisesta.

Urakkasopimukseen liitetään valitun urakoitsijan kanssa yhteistoiminnassa laadittu työn edistymisen mukainen maksuerätaulukko.

6.2. Hankintasopimus

Urakkasopimus laaditaan pääurakan osalta urakkasopimuslomakkeelle RT 80260. Sopimus katsotaan syntyneeksi sopimuksen allekirjoituksella tai erillisellä kirjallisella tilauksella.

7. Tarjouspyynnön lisätiedot

7.1. Tarkentavat kysymykset ja niiden vastaukset

Rakennuttaja edellyttää, että urakoitsija on tutustunut rakennuspaikkoihin ennen tarjouksen antamista. Erillistä kohde-esittelyä ei järjestetä.

Mahdolliset hankintaa koskevat lisätietopyynnöt tulee pyytää suomeksi Kilport-palvelussa osoitteessa https://kilport.fi/ viimeistään 3.12.2020 kello 16.00 mennessä. Ennen kysymysten jättämistä tarjoajan tulee rekisteröityä Kilport-palvelun käyttäjäksi. Kysymys näkyy rekisteröityneillä käyttäjillä avoimesti ja anonyyminä. Kysymyksiin vastataan mahdollisimman nopeasti ja viimeistään 7.12.2020 kello 22.00 mennessä. Vastaukset näkyvät edellä mainitussa paikassa.

Tarjoajan tulee huomioida tarjouspyyntöä koskevat kysymykset ja niihin annetut vastaukset sekä käyttää hyväkseen mahdollisesti täsmennettyjä tietoja tarjousta antaessaan. Muulla tavoin esitettyihin kysymyksiin ei vastata.

8. Tarjouksen jättäminen

8.1. Tarjousten jättäminen Kilport-järjestelmään

Tarjousaika päättyy 16.12.2020 klo 12.00. Tarjoukset jätetään Kilport- palveluun osoitteessa https://kilport.fi.

Kilport on suojattu, sähköinen järjestelmä johon tarjous on turvallista jättää. Tarjouksen jättäjä voi muokata tallentamaansa tarjousta ennen tarjousajan umpeutumista. Tarjousasiakirjat tulee antaa pyydetyssä formaatissa ja mahdollisimman vakiotiedostomuotoisina, joita ovat .pdf, .doc/.docx, .ppt/.pptx ja .xls/.xlsx.

8.2. Asiakirjojen julkisuus

Mikäli tarjousasiakirjoihin sisältyy julkisuuslain nojalla salassa pidettäviä liike- ja ammattisalaisuuksia, tarjoajan tulee merkitä nämä yksityiskohtaisesti tarjoukseensa ja samalla perustella, miksi kyseiset tiedot ovat julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 20 kohdassa tarkoitettuja salassa pidettäviä liike- ja ammattisalaisuuksia.

Tarjouksen vertailussa käytettävää hintatietoa ei pidetä liikesalaisuutena. Jos tarjoaja ei ilmoita liike- ja ammattisalaisuuksiaan edellä vaaditulla tavalla, hankintayksiköllä on oikeus pitää tarjoajan tarjousta kokonaisuudessaan julkisena.

8.3. Osoitetiedot täytäntöönpanoa varten

Hankintayksikkö toimittaa hankintapäätöksen tiedoksi sähköpostilla. Tätä varten tarjoajan tulee ilmoittaa tarjouksessaan sähköpostiosoite, johon hankintapäätös ja sen täytäntöönpanotiedot osoitetaan.

Kiinteistö Oy Nikkarinkruunu

Toni Ahlfors
kiinteistöpäällikkö

9. Tarjouspyynnön liitetiedostot

Liiteasiakirjat (zip-tiedosto), joka sisältää seuraavat asiakirjat:
Liite 00 Asiakirjaluettelo
Liite 01 Tarjouserittelylomake
Liite 02 Urakkaohjelma
Liite 03 Työturvallisuusasiakirja
Liite 04 Harmaan talouden torjunta
Liite 05 Rakennusselostus, Kaupinkuja 5, Puusepänkatu 1, Tuusulantie 52, Tierantie 4 ja Sampolankatu 7
Liite 06 Rakennusselostus, Töyrykuja 1
Liite 07 Rakennusselostus, Töyrykuja 2
Liite 08 Rakennusselostus, Visatie 20
Liite 09 Asemapiirros, Kaupinkuja 5 ARK 100
Liite 10 Julkisivut, Kaupinkuja 5, ARK 101
Liite 11 Ikkuna- ja ovikaavio, Kaupinkuja 5 ARK 102
Liite 12 Detaljit, Kaupinkuja 5 ARK 103
Liite 13 Asemapiirros, Puusepänkatu 1, ARK 200
Liite 14 Julkisivut, Puusepänkatu 1, ARK 201
Liite 15 Ikkuna- ja ovikaavio, Puusepänkatu 1, ARK 202
Liite 16 Detaljit, Puusepänkatu 1, ARK 203
Liite 17 Asemapiirros, Tuusulantie 52, ARK 300
Liite 18 Julkisivut, Tuusulantie 52, ARK 301
Liite 19 Ikkuna- ja ovikaavio, Tuusulantie 52, ARK 302
Liite 20 Detaljit, Tuusulantie 52, ARK 303
Liite 21 Asemapiirros, Tierantie 4, ARK 400
Liite 22 Julkisivut, Tierantie 4 A, ARK 401
Liite 23 Julkisivut, Tierantie 4 B, ARK 402
Liite 24 Julkisivut, Tierantie 4 C, ARK 403
Liite 25 Julkisivut, Tierantie 4 D, ARK 404
Liite 26 Ikkuna- ja ovikaavio, Tierantie 4, ARK 405
Liite 27 Detaljit, Tierantie 4, ARK 406
Liite 28 Julkisivut, Sampolankatu 7, ARK 101
Liite 29 Ikkuna- ja ovikaaviot, Sampolankatu 7, ARK 102

Kiinteistöistä Töyrykuja 1, Töyrykuja 2 sekä Visatie 20 ei ole käytettävissä kaikkia vastaavia asiakirjoja kuin muissa kiinteistöissä, urakoiden sisällöt on kuvattu muissa hankinta-asiakirjoissa.

10. Tarjouksen liitteet

Liite 01 Tarjouserittelylomake täytettynä
Luotettava Kumppani-raportti tai vastaavat todistukset
Rating Alfa- luottoluokitusraportti tai vastaava
Referenssit
Selvitys toteutuneesta liikevaihdosta