Lataa PDF Takaisin Tarjouspyyntö Huoneistoremonttien hankinta - Kiinteistö Oy Nikkarinkruunu

Huoneistoremonttien hankinta
Kiinteistö Oy Nikkarinkruunu

Tarjouspyyntö
26.10.2020, 01.00

1. Yleistä

1.1. Kiinteistö Oy Nikkarinkruunu

Kiinteistö Oy Nikkarinkruunu on Keravan kaupungin omistama vuokrataloyhtiö. Tavoitteemme ei ole tuottaa voittoa. Yhtiön liikevaihto koostuu vuokratuloista ja käyttökorvauksista. Asuntoja ja kiinteistöjä ylläpidetään, huolletaan ja kunnostetaan asukkaiden maksamilla vuokrilla. ​Toiminnassamme huomioimme niin asiakkaat, toimintamme laadun, taloudellisuuden, omistajan ja ennen kaikkea pyrimme pitämään kiinteistömme mahdollisimman hyvässä kunnossa ja näin ollen lisäämään asumisviihtyvyyttä.

​Asuntojen kunnosta pidetään hyvää huolta ja asunnot tarkastetaan asukkaan vaihtuessa ja määräajoin sekä kunnostetaan tarpeen mukaan. Asuntojen kunnostuksen ohella panostamme voimakkaasti kiinteistöjen energiansäästö- ja muuhun korjaustoimintaan energiakustannusten nousun minimoimiseksi ja asumisviihtyvyyden parantamiseksi. Kiinteistökanta on pääosin rakennettu 1980- ja 1990-luvuilla.

1.2. Kilport-palvelu

Kiinteistö Oy Nikkarinkruunu käyttää tämän hankinnan kilpailuttamisessa sähköistä Kilport -kilpailutuspalvelua. Kilport mahdollistaa kilpailutusprosessin toteuttamisen suljetussa järjestelmässä. Hankinta julkaistaan myös HILMA- ilmoituskanavalla osoitteessa https://www.hankintailmoitukset.fi . Hankinta-asiakirjat ovat avoimesti ladattavissa Kilport- palvelusta, osoitteesta https://kilport.fi.

2. Hankinnan kuvaus

Tarjouspyyntö käsittää hankintayksikön asuntojen huoneistoremonttiurakoiden hankinnan. Eri tasoisia huoneistoremontteja arvioidaan tehtävän 150 - 200kpl vuosittain. Hankintaan sisältyy mm. kattojen ja seinien maalaustöitä, mattotöitä sekä vinyylilattian asennustöitä. Töiden tarkemmat sisällöt on kuvattu tarjouspyynnön liitteessä 03 Työselostus.

Huoneistoremontit suoritetaan pääsääntöisesti asukasvaihdon yhteydessä, jolloin asunto on tyhjä. Tarjouksia voidaan soveltaa myös muihin, erikseen sovittaviin korjaustöihin. Lisätietoja kohteista löytyy hankintayksikön internetsivuilta os. www.nikkarinkruunu.fi.

2.1. Sopimusaika

Sopimuskausi alkaa 1.1.2021 kirjallisen hankintasopimuksen allekirjoittamisen jälkeen ja hankintasopimus päättyy ilman erillistä irtisanomista 31.12.2022. Sopimusajan päättymisen jälkeen hankintaan sisältyy mahdollisuus kahden (2) plus (1) vuoden optiokausiin. Optioiden mahdollisesta käyttämisestä tehdään erillinen päätös.

2.2. Hankintamenettely

Hankinta toteutetaan puitejärjestelynä hankintalain (1397/2016) 32 § mukaisella avoimella menettelyllä kansallisen kynnysarvon ylittävänä rakennusurakkana. Puitejärjestelyyn valitaan vähintään kolme toimittajaa. Hankinnan ennakoitu arvo  on noin 600 000 euroa per vuosi . Hankintayksikkö ei sitoudu tiettyyn hankintamäärään. Tilattavat urakat ovat luonteeltaan kokonaishintaurakoita, joiden hinta määräytyy puitesopimuksen liitteenä olevan yksikköhintaluettelon mukaan.

Tarjous kaikkine asiakirjoineen on tehtävä suomen kielellä. Osa- tai vaihtoehtoisia tarjouksia ei hyväksytä. Tarjousten tulee olla sitovana voimassa vähintään kolme (3) kuukautta tarjouspyynnössä ilmoitetusta viimeisestä tarjouksen sisäänjättöpäivästä lukien.

2.2.1. Puitejärjestely

Tilaukset sopimustoimittajilta tehdään ensisijaisesti hankintapäätöksen sijoittumisjärjestyksen perusteella. Jos etusijajärjestyksen perusteella ensisijainen sopimustoimittaja ei pysty toteuttamaan tilausta, tilaus voidaan tehdä etusijajärjestyksessä seuraavalta sopimustoimittajalta.

Etusijajärjestyksestä voidaan poiketa myös, jos

  • etusijajärjestyksessä ensimmäisenä oleva sopimustoimittaja ei pysty tekemään toimeksiantoa tilaajan edellyttämässä aikataulussa, jolloin tarjousta pyydetään etusijajärjestyksessä seuraavalta sopimustoimittajalta,
  • etusijajärjestyksessä ensimmäisenä oleva sopimustoimittajalla ei ole kapasiteettia toimeksiannon toteuttamiseen hankkeen laajuuden johdosta, jolloin tarjousta pyydetään etusijajärjestyksessä seuraavalta sopimustoimittajalta,
  • kyseessä on lisä- tai jatkotilaus, jota ei ole tarkoituksenmukaista tilata muulta kuin työn alkuperäiseltä toimittajalta,
  • jollakin sopimustoimittajista on referenssien perusteella työn edellyttämää erityisosaamista,
  • sopimustoimittajan sopimusaikana tapahtuneen toimeksiannon on todettu olevan myöhässä tai toimeksiannoissa on tapahtunut aiemmin laskutusepäselvyyksiä, sopimusehtojen vastainen toiminta tai vakava virhe
  • tilaaja on saanut perusteltuja valituksia sopimustoimittajan toiminnasta tai sopimustoimittaja on laiminlyönyt sopimuksen perusteella tilaajan antamien, palveluntoimittamisen kannalta merkittävien ohjeiden noudattamista

Puitejärjestely ei velvoita tilaajaa ostamaan urakoita kaikilta sopimustoimittajilta. Järjestely ei tuota puitejärjestelyyn valituille sopimustoimittajille yksinoikeutta hankintasopimuksessa määriteltyihin urakoihin. Tilaajalla on pyrkimys edistää kumppanuutta puitesopimuskumppanien kanssa ja tilaaja pyrkii käyttämään hankinnoissaan puitejärjestelyä mahdollisimman laajasti.

2.2.2. Hankintamenettelyn yleisiä periaatteita

Julkisessa hankinnassa annettu tarjous on tekijäänsä sitova ja velvoittava. Tarjousajan päätyttyä tarjousta ei voi muuttaa eikä yksipuolisesti peruuttaa. Tarjous on toimitettava hankintayksikölle tarjouspyynnössä ilmoitettuun osoitteeseen, pyydetyllä tavalla ja annetussa määräajassa. Vastuu tarjouksen toimittamisesta oikein on tarjouksen tekijällä. Tarjouksen tulee olla tarjouspyynnön mukainen eikä se saa sisältää omia ehtoja. Vaatimus on ehdoton ja koskee niin tarjoajan soveltuvuutta, tarjouksen sisältöä, pyydettyjä asiakirjoja kuin myös tarjouksen liitteitä. Tarjouksessa annettu hinta on lopullinen eikä sitä voi muuttaa tai tinkiä.

Mikäli saaduista tarjouksista yksikään ei vastaa tarjouspyyntöä tilaajan edellyttämällä tavalla taikka olosuhteet tarjouskilpailun aikana muuttuvat sellaisiksi ettei tilaaja voi hyödyntää tarjouskilpailun tuloksia, tilaaja voi keskeyttää hankintamenettelyn osittain tai kokonaan. Tarjoaja, jolla ei voida katsoa olevan teknisiä, taloudellisia tai muita edellytyksiä urakan suorittamiseksi tai joka on laiminlyönyt verojen ja lakisääteisten sosiaalimaksujen suorittamisen Suomessa tai siinä maassa, jossa tarjoajan pääpaikka sijaitsee, voidaan sulkea pois tarjouskilpailusta. Toimittaja, joka syyllistyy väärien tietojen antamiseen toimittaessaan tietoja tai, joka ei asetetussa määräajassa toimita pyydettyä selvitystä, suljetaan pois tarjouskilpailusta.

Mahdolliset lisätietopyynnöt tulee pyytää tarjousaikana ja tämän tarjouspyynnön kappaleen 7 ohjeiden mukaisesti. Muilla tavoin esitettyihin kysymyksiin ei vastata. Hankintayksikkö ei anna väliaikatietoja saaduista tarjouksista, hankintapäätöksen valmistelusta eikä sen aikataulusta.

3. Hankinnan vaatimukset

3.1. Tarjoavaa yritystä koskevat vaatimukset

Sopimustoimittaja toimii YSE:n mukaisena päätoteuttajana ja vastaa työnjohdosta ja työturvallisuusvelvoitteiden hoitamisesta urakkasuorituksen osalta sekä asukasturvallisuudesta kohteessa.

Hankintaan sovelletaan tilaajavastuulakia (1233/2006) ja tarjoajalta edellytetään sen ehtojen täyttämistä. Asian varmistamiseksi tarjoajan on liitettävä tarjoukseen Vastuu Group -palvelun voimassa oleva Luotettava Kumppani-raportti tai muu vastaavat todistukset tai dokumentit. Todistuksista on käytävä ilmi tilaajavastuulain edellytysten täyttyminen. Mikäli selvityksiä ei ole toimitettu tarjouksessa tai käy ilmi, ettei pyydettyjen todistusten ja selvitysten mukaisia asioita ole hoidettu lain edellyttämällä tavalla, tilaajalla on oikeus sulkea tarjoaja tarjouskilpailusta sekä purkaa hankintasopimus tai tätä edeltänyt hankintapäätös. Sopimustoimittaja toimittaa tilaajavastuulain mukaiset raportit vuosittain hankintayksikölle.

Hankintayksiköllä on oikeus irtisanoa hankintasopimus yksipuolisesti, jos tarjoajan tai sopimuskumppanin ehdottaman alihankkijan tilaajavastuuasiat eivät ole sopimuskaudella tilaajavastuulain vaatimusten mukaisesti kunnossa. Tällöin tilatut, keskeneräiset työt tehdään valmiiksi ja aloittamattomien töiden tilaukset perutaan. Mikäli sopimuskumppanin ehdottaman alihankkijan tilaajavastuuasiat eivät ole sopimuskaudella tilaajavastuulain mukaisesti kunnossa, kyseisen alihankkijan töitä sisältävä toimeksianto saatetaan valmiiksi eikä aloittamattomia töitä tilata jatkossa tällaiselta alihankkijalta mikäli alihankkijan tilaajavastuuasiat eivät ole tilaajavastuulain mukaisesti kunnossa.

Harmaan talouden torjumiseksi hankintayksikkö hyödyntää saatavilla olevia järjestelmiä tilaajavastuulain mukaisten tietojen tarkistamisessa mahdollisimman laajasti. Hankintayksikkö suosittelee sopimuskauden aikana sopimustoimittajan kuulumista Vastuu Group -palvelun Luotettava Kumppani -järjestelmään, jolloin tilaajavastuulain mukaiset tiedot ovat aina ajan tasalla, eikä paperisia todistuksia tarvitse tällöin toimittaa.

Mikäli tarjoajalla on sijoittumismaassaan suorittamatta maan lainsäädännön mukaisia sosiaaliturvamaksuja tai veroja, tilaaja pidättäytyy hankintayhteistyöstä. Tarjoaja on sitoutunut noudattamaan toiminnassaan Suomen työturvallisuuslainsäädäntöä, -määräyksiä ja –ohjeita sekä Suomen työlainsäädäntöä.

Tarjoajalla tulee olla kokemusta vastaavanlaisista huoneistoremonteista ja tarjouksessa on esitettävä vähintään yksi (1) referenssi referenssisuorituksesta, joka on sijoittunut vuosille 2018 - 2020. Referenssisuorituksen tulee sisältää tieto rakennuttajasta yhteystietoineen (rakennuttajan nimi, yhteyshenkilön nimi sekä yhteyshenkilön puhelinnumero).

Tarjoukseen on lisäksi liitettävä Suomen Asiakastieto Oy:n Rating Alfa- luottoluokitusraportti tai muu vastaava luottolaitoksen tarjoajaa koskeva lausunto, jossa luottoluokitus on ilmoitettu. Tarjoavan yrityksen luottoluokituksen tulee olla vähintään A (tyydyttävä).

Tarjoajan tulee tarjouksessaan nimetä yhteyshenkilö ja yhteyshenkilön sähköpostiosoite, jonka kanssa hankintayksikkö toteuttaa sopimus- ja laskutusasiat.

3.1.1. Vastuuvakuutus

Urakoitsijalla on oltava koko sopimuskauden ajan yritystoiminnan vastuuvakuutus, joka on esitettävä ennen ensimmäisen maksuerän laskuttamista. Urakoitsijan on pyydettävä suostumus tilaajalta vakuutuksen irtisanomiseen. Vakuutuksen on korvattava vahingot vähintään 500 000 euroon saakka kussakin vahinkotapauksessa ja omavastuun maksimisuuruus on 2 000 euroa. Lisäksi jokaisella työmaalla toimivalla aliurakoitsijalla tulee olla oma yritystoiminnan vastuuvakuutus.

3.2. Hankinnalle asetetut laatuvaatimukset

Sopimustoimittajien tulee täyttää tässä tarjouspyynnössä ja sen liitteissä asetetut laatu- ja osaamistasovaatimukset. Tarjoajalla tulee olla käytettävissään riittävät henkilö-, laite- ja kalustoresurssit urakoiden toteuttamiseen. Jokaisen urakan tarkka sisältö ja aikataulu tarkennetaan aloituskatselmuksessa kohteessa. Työsuoritus tulee tarvittaessa aloittaa vuorokauden kuluessa tilauksesta.

Hankinta-asiakirjoissa mainitut, esimerkinomaiset käytettävien tuotteiden ja tarvikkeiden tuotenimet edustavat haluttua laatutasoa. Käytettävät tuotteet vahvistetaan aloituskatselmuksessa tai hankintasopimuksessa.

Rakennuttajan hankintojen vastaanotto, varastointi ja haalaus sisältyy urakkaan tarjouspyynnön liitteen 04 Urakkarajaliite mukaisesti. Rakennuttajan hankintojen osalta urakoitsija vastaa aikatauluttamisesta ja informoi tilaajaa puutteista riittävän aikaisin, lisäksi urakoitsija on suoraan yhteydessä rakennuttajan hankintojen toimittajiin ja urakoitsijoihin. Urakoitsija vastaa kohteen valmiudesta rakennuttajan hankintoina suoritettavien urakoiden osalta, esim. kalusteasennus.

Urakoitsijan työntekijöillä tulee olla kuvalliset kulkukortit näkyvillä, ja työnjohdolla tulee olla luettelo kohteessa työskentelevistä työntekijöistä. Tarvittaessa työnjohtaja myöntää tulityöluvat ja vastaa siitä, että ko. henkilöllä on voimassa oleva tulityökortti.

Hankinnan kohteena olevista tehtävistä vastaavilla työntekijöillä on oltava asianmukainen suomen kielen suullinen ja kirjallinen taito.

3.2.1. Tampuuri-järjestelmä

Hankintayksikkö käyttää urakoiden tilauksissa ja hallinnoinnissa Tampuuri- järjestelmää, jonka välityksellä urakoitsija saa tilattuja remontteja koskevia tietoja sähköpostiviesteinä. Hankintayksikkö järjestää tarvittaessa käyttöönottokoulutuksen järjestelmän käyttöön.

3.3. Alihankinta
Sopimustoimittajalla on mahdollisuus käyttää alihankintaa. Alihankinta on määriteltävä tarjouksessa hankintayksikön hyväksyttäväksi. Sopimustoimittaja vastaa alihankkijan työstä kuten omastaan. Alihankkijalla on oikeus käyttää tilaajan hyväksymää alihankkijaa, tällöin alihankkija tulee hyväksyttää tilaajalla ennen alihankkijan työsuoritusta. Urakoiden ketjuttaminen on rajoitettu enintään yhteen yritykseen. Sopimustoimittaja on velvollinen antamaan tiedot urakoiden ketjuttamisesta tilaajalle.

Mikäli aliurakoitsija vaihtuu kesken sopimuskauden, tulee urakoitsijan hyväksyttää vaihdos tilaajalla.

3.4. Hankinnan muut vaatimukset

Hankinnassa noudatetaan tarjouspyynnön liitteen 04 Urakkarajaliite määrittelemää vastuunjakoa.

4. Tarjouksen hinnoittelu

Tarjous annetaan yksikköhintatarjouksena ja täytettynä esimerkkilaskelmana, euroina, sisältäen arvonlisäveron 24%. Yksikköhinnat sisältävät kaikki tarjouspyynnössä mainitut kustannukset. Urakoitsijalla ei ole oikeutta tältä osin lisäveloituksiin.

Purkujätteiden poiskuljetus ja jätteidenkäsittelymaksu on urakoitsijan vastuulla ja sisältyy urakkaan ja annettuihin yksikköhintoihin. Loppusiivous sisältyy urakkaan ja annettuihin yksikköhintoihin.

Tarjoukseen liitetään yksikköhintaluettelon lisäksi täytetty huoneistoremontin esimerkkilaskelma. Tarjousten hintavertailu toteutetaan esimerkkilaskelman vertailulukuun perustuen. Tarjoushinnan tulee olla kiinteästi voimassa 31.12.2022 saakka.

Tarjouksen hinnoitteluun liittyvät kysymykset on esitettävä tarjouspyynnön kappaleen 7 mukaisesti.

4.1. Hintamuutokset mahdollisen optiokauden aikana

Tarjoushintoja on mahdollista tarkistaa ennen mahdollisen optiokauden alkua. Tarjoushinta sidotaan Tilastokeskuksen ylläpitämään rakennuskustannusindeksiin (ISSN=1795-4282) ja sen kohtaan 02.1 Asuinrakennusten asuntokorjaukset siten, että perustasona on vuoden 2020 syyskuun perusluku (108,0).

Hinnanmuutosesitysten tulee perustua edellä mainitun rakennuskustannusindeksin kohdan 02.1 Asuinrakennusten asuntokorjaukset muutoksiin. Esitys hintamuutoksista tulee tehdä kirjallisesti syyskuuhun 2022 mennessä, ja hintojen tulee olla kiinteästi voimassa mahdollisen optiokauden ajan. Mikäli viimeinen, yhden (1) vuoden optiokausi otetaan käyttöön, hintamuutosten tulee perustua edellä mainittuun tapaan ja esitys hintamuutoksista tulee tehdä kirjallisesti syyskuuhun 2024 mennessä ja hintojen tulee olla kiinteästi voimassa koko optiokauden ajan.

5. Tarjouksen hyväksyminen

Hankintapäätös tehdään kokonaistaloudellisin edullisuusperustein alla mainittujen arviointikriteerien mukaisesti painotettuna ja pisteytettynä. Kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen arviointikriteerinä on hinta- laatusuhteeltaan parhaan tarjouksen valinta. Arviointikriteerinä tarjoushinnan lisäksi on tarjoukseen annettu toimintakuvaus. Tarjousasiakirjoissa mainittujen laatulupausten on koskettava hankintaa koskevia kiinteistöjä, oltava käytössä hankintaa koskevissa kiinteistöissä ja niiden on oltava voimassa koko sopimuskauden ja mahdollisen optiokauden ajan.

5.1. Toimintakuvaus

Tarjottavan toiminnan laadullisuus tulee esittää vapaamuotoisella, tarjoukseen liitettävällä toimintakuvauksella (max viisi (5) A4 sivua). Toimintakuvauksessa tarjoaja määrittelee vastuullisen toimintatapansa tarjouspyynnön mukaisten urakoiden toteuttamisessa. Tarjoajan toteuttama toimintakuvaus on perusta tarjouksen laadulliseen arviointiin. Toimintakuvauksen tulee sisältää kuvaus ja selvitys laatuvertailuun sisältyvistä asioista. Tilaaja arvostaa sitä, että toimintakuvaus on laadittu helppolukuisesti ja että vertailuperusteisiin annetut tiedot on jäsennelty selkeästi. Tarjoajan tulee esittää toimintakuvauksessaan lisäksi kuvaus yrityksen laadunvarmistuksesta, ympäristöasioiden hoitamisesta sekä työturvallisuusmenettelystä. Tarjoukseen ei sisällytetä yrityksen markkinointi- tai yleisesitteitä.

5.2. Tarjousten vertailu

Valintaperusteet, niiden tarkemmat perustelut ja painoarvot ovat:

5.2.1. Laatupisteet (toimintakuvaus), painoarvo 35%, max 35 pistettä

  • kuvatun toimintatavan vastaavuus hankinta-asiakirjoissa esitettyihin tarpeisiin ja tavoitteisiin
  • laadunvarmistuksen todentaminen
  • siivoustyön johtaminen ja toteuttaminen

Hankittavien rakennusurakoiden onnistuneella toteuttamisella on suuri merkitys tilaajalle ja tilaajan asuntojen asukkaille. Tilaaja arvostaa toimintakuvauksissa selkeää ja käytännönläheistä esitystä siitä, miten tarjoaja kykenee toteuttamaan toimeksiannon kohteena olevat remonttityöt laadukkaasti, sovitussa aikataulussa ja riittävästi viestien. Tilaaja arvostaa aktiivista ja omatoimista toimintatapaa esimerkiksi sellaisessa tilanteessa, jossa tilaaja ei ole toimeksiantoonsa sisällyttänyt kaikkia toimeksisaajan tarpeelliseksi näkemiä töitä.  Tilaajalla on aiempiin huoneistoremonttien tilausten kokemuksiin liittyen erityinen intressi varmistaa, että urakoiden siivoustyö perustuu hankinta-asiakirjojen vaatimuksiin ja että siivoustyötä johdetaan ja valvotaan riittävästi.

5.2.2. Tarjoushinta, painoarvo 65%, max 65 pistettä

  • tarjoushinnan edullisuus

5.3. Arvioinnin toteutus

Arviointikriteerien painoarvoprosentit muutetaan tarjousten arvioinnissa yhden desimaalin tarkkuudella oleviksi pisteiksi. Laadulliset arviointikriteerit arvioidaan hankintayksikön arviointityöryhmässä käyttäen asteikkoa 4-10. Arviointikriteerit muuttuvat pisteiksi, kun arviointityöryhmän antama keskiarvo kerrotaan ilmoitetulla painoarvoprosentilla.

Eniten pisteitä saanut tarjous valitaan ensisijaiseksi sopimustoimittajaksi ja seuraavat paremmuusjärjestyksessä tämän jälkeen. Pisteytyksen tulos ilmoitetaan tarjoajille päätöksenteon yhteydessä.

6. Toimitus- ja maksuehdot

6.1. Maksuehto ja laskutusehto

Laskutus tehdään kertalaskutuksena, kun sovittu huoneistoremontti on tehty ja hyväksytty käyttöönotetuksi. Töiden maksuehto 14 pv netto.

6.2. Puitesopimus

Kirjalliset puitesopimukset laaditaan, kun päätös hankinnasta on saanut lainvoiman.

6.3. Toiminnan toteutuminen ja sen seuranta

Toiminnan toimivuutta seurataan tilaajan ja sopimustoimittajan kesken erikseen hankintasopimuksessa sovittavalla tavalla.

6.3.1. Reklamointi ja sopimuksen mahdollinen purkaminen

Mikäli toiminnassa on huomautettavaa, asiasta reklamoidaan sopimustoimittajaa. Reklamointiprosessi toteutetaan kirjallisesti sähköpostin välityksellä ja sopimustoimittajan tulee vastata siihen kirjallisesti kolmen työpäivän kuluessa reklamoinnista. Jos hankintayksikön näkemys toiminnan laadusta reklamoinnista huolimatta ei vastaa hankinnan vaatimuksia, hankintayksikkö antaa sopimustoimittajalle enintään kolme kirjallista huomautusta. Mikäli toiminta ei kolmen kirjallisen huomautuksen jälkeenkään vastaa kirjallisen puitesopimuksen sisältöä, puitesopimus voidaan purkaa kahden kalenterikuukauden irtisanomisajalla. Irtisanominen annetaan tiedoksi sähköpostitse. Irtisanomisaikana jo tilatut, keskeneräiset työt tehdään valmiiksi ja aloittamattomien töiden tilaukset perutaan.

Jokaisessa toimeksiannossa loppusiivousta koskeva mahdollinen reklamaatio tulee käsitellä ja hoitaa kuntoon vuorokauden sisällä reklamoinnin tiedoksiannosta, tai loppusiivouksen kuntoon saattamisen kustannukset voidaan vähentää urakoitsijan laskusta.

Hankintapäätökseen sisältyy hankintayksikölle mahdollisuus valita puitejärjestelyssä kokonaistaloudellisessa edullisuusjärjestyksessä seuraavaksi paras tarjoaja tarjoajan näin halutessa täydentämään puitejärjestelyn toimivuutta mikäli puitesopimus irtisanotaan tai puretaan. Korvaava sopimustoimittaja valitaan hankintapäätöksen sijoittumisjärjestyksen perusteella. Tarjoajalla on tällaisessa tapauksessa oikeus kieltäytyä hankintasopimuksen allekirjoittamisesta mikäli annettu tarjous ei ole enää tällöin voimassa.

Puitesopimus päättyy ilman erillistä irtisanomista sopimuskauden päättyessä, ellei optiota oteta käyttöön. Optioiden mahdollisesta käyttämisestä tehdään erillinen päätös ja se annetaan tiedoksi valituille sopimustoimittajille sähköpostitse.

6.3.2. Vahingonkorvausmenettely

Palveluntuottaja on velvollinen korvaamaan vahingon, jonka palveluntuottaja, palveluntuottajan työntekijä, palveluntuottajan alihankkija tai palveluntuottajan sopimuksen mukaisen toiminnan täyttämisessä mahdollisesti käyttämä muu osapuoli virheellään tai laiminlyönnillään tai muulla moitittavalla toimella palvelun tuottamisessa aiheuttaa.

6.4. Sopimusehdot

Hankintaan sovelletaan hankinta-asiakirjoista ilmenevin poikkeuksin yleisiä Rakennusurakan yleisiä sopimusehtoja YSE 1998.

7. Tarjouspyynnön lisätiedot

7.1. Tarkentavat kysymykset ja niiden vastaukset

Mahdolliset hankintaa koskevat lisätietopyynnöt tulee pyytää suomeksi Kilport-palvelussa osoitteessa https://kilport.fi/ viimeistään 4.11.2020 kello 16.00 mennessä. Ennen kysymysten jättämistä tarjoajan tulee rekisteröityä Kilport-palvelun käyttäjäksi. Kysymys näkyy rekisteröityneillä käyttäjillä avoimesti ja anonyyminä. Kysymyksiin vastataan mahdollisimman nopeasti ja viimeistään 6.11.2020 kello 22.00 mennessä. Vastaukset näkyvät edellä mainitussa paikassa.

Tarjoajan tulee huomioida tarjouspyyntöä koskevat kysymykset ja niihin annetut vastaukset sekä käyttää hyväkseen mahdollisesti täsmennettyjä tietoja tarjousta antaessaan. Muulla tavoin esitettyihin kysymyksiin ei vastata.

8. Tarjouksen jättäminen

8.1. Tarjousten jättäminen Kilport-järjestelmään

Tarjousaika päättyy 16.11.2020 klo 12.00. Tarjoukset jätetään Kilport- palveluun osoitteessa https://kilport.fi.

Kilport on suojattu, sähköinen järjestelmä johon tarjous on turvallista jättää. Tarjouksen jättäjä voi muokata tallentamaansa tarjousta ennen tarjousajan umpeutumista. Tarjousasiakirjat tulee antaa pyydetyssä formaatissa ja mahdollisimman vakiotiedostomuotoisina, joita ovat .pdf, .doc/.docx, .ppt/.pptx ja .xls/.xlsx.

8.2. Asiakirjojen julkisuus

Mikäli tarjousasiakirjoihin sisältyy julkisuuslain nojalla salassa pidettäviä liike- ja ammattisalaisuuksia, tarjoajan tulee merkitä nämä yksityiskohtaisesti tarjoukseensa ja samalla perustella, miksi kyseiset tiedot ovat julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 20 kohdassa tarkoitettuja salassa pidettäviä liike- ja ammattisalaisuuksia.

Tarjouksen vertailussa käytettävää hintatietoa ei pidetä liikesalaisuutena. Jos tarjoaja ei ilmoita liike- ja ammattisalaisuuksiaan edellä vaaditulla tavalla, hankintayksiköllä on oikeus pitää tarjoajan tarjousta kokonaisuudessaan julkisena.

8.3. Osoitetiedot täytäntöönpanoa varten

Hankintayksikkö toimittaa hankintapäätöksen tiedoksi sähköpostilla. Tätä varten tarjoajan tulee ilmoittaa tarjouksessaan sähköpostiosoite, johon hankintapäätös ja sen täytäntöönpanotiedot osoitetaan.

Kiinteistö Oy Nikkarinkruunu

Toni Ahlfors
kiinteistöpäällikkö

9. Tarjouspyynnön liitetiedostot

LIITE 00 Liiteasiakirjat (zip-tiedosto), joka sisältää seuraavat asiakirjat:

Liite 01 Sopimusohjelma
Liite 02 Työturvallisuusasiakirja
Liite 03 Työselostus
Liite 04 Urakkarajaliite
Liite 05 Yksikköhintaluettelo
Liite 06 Esimerkkilaskelma

10. Tarjouksen liitteet

Liite 05 Yksikköhintaluettelo täytettynä
Liite 06 Esimerkkilaskelma täytettynä
Luotettava Kumppani-raportti tai vastaavat todistukset
Rating Alfa- luottoluokitusraportti tai vastaava
Referenssit