1.1. Kiinteistö Oy Nikkarinkruunu
Kiinteistö Oy Nikkarinkruunu on Keravan kaupungin omistama vuokrataloyhtiö. Tavoitteemme ei ole tuottaa voittoa. Yhtiön liikevaihto koostuu vuokratuloista ja käyttökorvauksista. Asuntoja ja kiinteistöjä ylläpidetään, huolletaan ja kunnostetaan asukkaiden maksamilla vuokrilla. Toiminnassamme huomioimme niin asiakkaat, toimintamme laadun, taloudellisuuden, omistajan ja ennen kaikkea pyrimme pitämään kiinteistömme mahdollisimman hyvässä kunnossa ja näin ollen lisäämään asumisviihtyvyyttä.
Asuntojen kunnosta pidetään hyvää huolta ja asunnot tarkastetaan asukkaan vaihtuessa ja määräajoin sekä kunnostetaan tarpeen mukaan. Asuntojen kunnostuksen ohella panostamme voimakkaasti kiinteistöjen energiansäästö- ja muuhun korjaustoimintaan energiakustannusten nousun minimoimiseksi ja asumisviihtyvyyden parantamiseksi. Kiinteistökanta on pääosin rakennettu 1980- ja 1990-luvuilla.
1.2. Kilport-palvelu
Kiinteistö Oy Nikkarinkruunu käyttää tämän hankinnan kilpailuttamisessa sähköistä Kilport -kilpailutuspalvelua. Kilport mahdollistaa kilpailutusprosessin toteuttamisen suljetussa järjestelmässä. Hankinta julkaistaan myös HILMA- ilmoituskanavalla osoitteessa https://www.hankintailmoitukset.fi. Hankinta-asiakirjat ovat avoimesti ladattavissa Kilport- palvelusta, osoitteesta https://kilport.fi.
Hankinta sisältää osoitteessa Tierantie 4, 04230 Kerava sijaitsevan kiinteistön ulkovaipan kunnostustyöt liittyvine töineen hankinta-asiakirjojen mukaisesti suoritettuina.
Työ käsittää hankinta-asiakirjojen mukaisesti Kiinteistö Oy Nikkarinkruunu, Tierantie 4 -nimisen kiinteistön:
Kiinteistöön kuuluu neljä (4) asuinluhtitaloa sekä kaksi (2) huoltorakennusta.
Urakkamuotona on kiinteähintainen kokonaishintaurakka. Julkisivu-urakoitsija toimii pääurakoitsijana ja lainsäädännön tarkoittamana päätoteuttajana. Pääurakoitsijalle kuuluvat YSE 1998 1-2§:n mukaiset pääsuoritusvelvollisuudet sekä sivuvelvollisuudet. Pääurakoitsija vastaa YSE 1998 3-4§:n mukaisista työmaan johtovelvollisuuksista ja työmaapalveluista niiltä osin, kuin näitä ei ole erikseen rajattu pois tai lisätty.
2.1. Sopimusaika
Työt saadaan aloittaa, kun hankintasopimus on allekirjoitettu tai kun rakennuttaja on antanut kirjallisen luvan töiden ja hankintojen aloittamiselle. Rakennustöiden alustava aloitus on keväällä 2021. Lopullinen rakennusaikataulu sovitaan valitun urakoitsijan kanssa.
2.2. Hankintamenettely
Kyseistä hankintaa koskeva aiempi hankintamenettely on keskeytetty 11.1.2021. Keskeisin muutos hankinta-asiakirjoissa on julkisivujen ja sokkelien elementtisaumojen uusimiseen liittyvien työsuoritteiden jättäminen pois urakan sisällöstä.
Hankinta toteutetaan hankintalain (1397/2016) 32 § mukaisella avoimella menettelyllä kansallisen kynnysarvon ylittävänä rakennusurakkana. Tarjous kaikkine asiakirjoineen on tehtävä suomen kielellä. Osatarjouksia, vaihtoehtoisia tarjouksia tai rinnakkaisia tarjouksia ei hyväksytä. Tarjousten tulee olla sitovana voimassa vähintään kolme (3) kuukautta tarjouspyynnössä ilmoitetusta viimeisestä tarjouksen sisäänjättöpäivästä lukien.
2.2.1. Hankintamenettelyn yleisiä periaatteita
Julkisessa hankinnassa annettu tarjous on tekijäänsä sitova ja velvoittava. Tarjousajan päätyttyä tarjousta ei voi muuttaa eikä yksipuolisesti peruuttaa. Tarjous on toimitettava hankintayksikölle tarjouspyynnössä ilmoitettuun osoitteeseen, pyydetyllä tavalla ja annetussa määräajassa. Vastuu tarjouksen toimittamisesta oikein on tarjouksen tekijällä. Tarjouksen tulee olla tarjouspyynnön mukainen eikä se saa sisältää omia ehtoja. Vaatimus on ehdoton ja koskee niin tarjoajan soveltuvuutta, tarjouksen sisältöä, pyydettyjä asiakirjoja kuin myös tarjouksen liitteitä. Tarjouksessa annettu hinta on lopullinen eikä sitä voi muuttaa tai tinkiä.
Mikäli saaduista tarjouksista yksikään ei vastaa tarjouspyyntöä tilaajan edellyttämällä tavalla taikka olosuhteet tarjouskilpailun aikana muuttuvat sellaisiksi ettei tilaaja voi hyödyntää tarjouskilpailun tuloksia, tilaaja voi keskeyttää hankintamenettelyn osittain tai kokonaan. Tarjoaja, jolla ei voida katsoa olevan teknisiä, taloudellisia tai muita edellytyksiä urakan suorittamiseksi tai joka on laiminlyönyt verojen ja lakisääteisten sosiaalimaksujen suorittamisen Suomessa tai siinä maassa, jossa tarjoajan pääpaikka sijaitsee, voidaan sulkea pois tarjouskilpailusta. Toimittaja, joka syyllistyy väärien tietojen antamiseen toimittaessaan tietoja tai, joka ei asetetussa määräajassa toimita pyydettyä selvitystä, suljetaan pois tarjouskilpailusta.
Mahdolliset lisätietopyynnöt tulee pyytää tarjousaikana ja tämän tarjouspyynnön kappaleen 7 ohjeiden mukaisesti. Muilla tavoin esitettyihin kysymyksiin ei vastata. Hankintayksikkö ei anna väliaikatietoja saaduista tarjouksista, hankintapäätöksen valmistelusta eikä sen aikataulusta.
3.1. Tarjoavaa yritystä koskevat vaatimukset
Hankintaan sovelletaan tilaajavastuulakia (1233/2006) ja tarjoajalta edellytetään sen ehtojen täyttämistä. Asian varmistamiseksi tarjoajan on liitettävä tarjoukseen Vastuu Group -palvelun voimassa oleva Luotettava Kumppani-raportti tai muu vastaavat todistukset tai dokumentit. Selvityksistä on käytävä ilmi tilaajavastuulain edellytysten täyttyminen. Mikäli selvityksiä ei ole toimitettu tarjouksessa tai käy ilmi, ettei pyydettyjen todistusten ja selvitysten mukaisia asioita ole hoidettu lain edellyttämällä tavalla, tilaajalla on oikeus sulkea tarjoaja tarjouskilpailusta sekä purkaa hankintasopimus tai tätä edeltänyt hankintapäätös.
Harmaan talouden torjumiseksi hankintayksikkö hyödyntää saatavilla olevia järjestelmiä tilaajavastuulain mukaisten tietojen tarkistamisessa mahdollisimman laajasti. Tarjoajan tulee olla sitoutunut noudattamaan toiminnassaan Suomen työturvallisuuslainsäädäntöä, -määräyksiä ja –ohjeita sekä Suomen työlainsäädäntöä.
Tarjoukseen on lisäksi liitettävä Suomen Asiakastieto Oy:n Rating Alfa-luottoluokitusraportti tai muu vastaava luottolaitoksen tarjoajaa koskeva lausunto, jossa tarjoajan luottoluokitus on ilmoitettu, sekä tieto tarjoajan toteutuneesta liikevaihdosta kolmelta (3) edelliseltä päättyneeltä tilikaudelta, jos liikevaihtotiedot eivät ilmene luottolaitoksen lausunnosta. Tarjoajalta edellytetään vähintään 500 000 euron toteutunutta liikevaihtoa per tilikausi kolmelta edelliseltä päättyneeltä tilikaudelta. Liikevaihtovaatimus täyttyy myös, mikäli tarjoajan toteutuneen liikevaihdon keskiarvo kolmelta edelliseltä päättyneeltä tilikaudelta on vähintään 500 000 euroa. Tarjoavan yrityksen luottoluokituksen tulee olla vähintään A (tyydyttävä). Luottoluokitusvaatimuksen täyttymisen voi esittää myös Vastuu Groupin Luotettava Kumppani-raportilla, mikäli tieto luottoluokituksesta on kyseisellä raportilla yksiselitteisesti ilmoitettu. Myös selvitys yrityksen liikevaihtovaatimuksen täyttymisestä on esitettävä tarjouksessa.
Tarjoajalla tulee olla kokemusta vastaavanlaisista rakennusurakoista ja tarjouksessa on esitettävä vähintään yksi (1) selvitys referenssisuorituksesta, joka on sijoittunut vuosille 2018 - 2020. Selvityksen tulee sisältää tieto rakennuttajasta yhteystietoineen (vähintään rakennuttajan nimi, valmistumisvuosi, yhteyshenkilön nimi sekä yhteyshenkilön puhelinnumero). Hyväksyttävältä referenssiltä edellytetään, että se on valmistunut urakkasopimuksen mukaisessa aikataulussa eikä ole viivästynyt urakoitsijasta johtuvista syistä. Referensseillä tarkoitetaan suoritettuja ja päättyneitä, jo toteutettuja suorituksia, joiden perusteella hankintayksikkö voi arvioida tarjoajan teknistä ja taloudellista kyvykkyyttä hankinnan kohteena olevien urakan suorittajana.
Urakan vakuus- ja vakuutusvaatimukset on esitetty liitteessä 02 Urakkaohjelma.
Kaikkien tarjouksessa annettavien todistusten ja selvitysten tulee olla ajantasaisia, enintään kolme (3) kuukautta vanhoja sekä voimassa tarjousajan päättymishetkellä. Tarjoajan tulee varmistaa, että kaikkien hankinta-asiakirjoissa esitettyjen vaatimusten täyttyminen on selvästi ja yksiselitteisesti todennettavissa tarjousasiakirjoista.
3.2. Urakalle asetetut laatuvaatimukset
Urakkasuorituksen toteutuksen tavoitteena on, että kohde valmistuttuaan vastaa kaikilla osa-alueilla toiminnallisuudeltaan tilaajan sille asettamia tavoitteita ja vaatimuksia. Pääurakoitsija huolehtii eri urakoitsijoiden töiden ja työvaiheiden yhteensovittamisesta. Töiden järjestelyssä ja työvaiheiden ajoituksessa on otettava huomioon työturvallisuuden vaatimukset.
Työmaan hallintokielenä on suomi. Mikäli työmaalla työskentelee ulkomaalaisia työntekijöitä, pääurakoitsijan on varmistettava, että työmaalla löytyy työnjohtoa, joka osaa suomen lisäksi ulkomaalaisen työntekijän kieltä.
3.3. Alihankinta
Urakoitsijalla on mahdollisuus käyttää alihankintaa. Kaikki käytettävät aliurakoitsijat tulee hyväksyttää rakennuttajalla YSE 7§ mukaisesti. Sopimustoimittaja vastaa alihankkijan työstä kuten omastaan. Alihankkijalla on oikeus käyttää tilaajan hyväksymää alihankkijaa, tällöin alihankkija tulee hyväksyttää tilaajalla ennen alihankkijan työsuoritusta. Urakoiden ketjuttaminen on rajoitettu enintään kahteen yritykseen.
Sopimustoimittaja on velvollinen antamaan tiedot urakoiden ketjuttamisesta tilaajalle. Mikäli aliurakoitsija vaihtuu kesken sopimuskauden, tulee urakoitsijan hyväksyttää vaihdos tilaajalla.
3.4. Hankinnan muut vaatimukset
Urakassa noudatetaan hankinta-asiakirjoista ilmenevin poikkeuksin Rakennusurakan yleisiä sopimusehtoja YSE 1998 RT 16-10660 (viittauksissa on käytetty lyhennettä YSE).
Hankinta-asiakirjoissa mainitut, esimerkinomaiset käytettävien tuotteiden ja tarvikkeiden tuotenimet edustavat haluttua laatutasoa. Käytettävät tuotteet vahvistetaan aloituskatselmuksessa. Halutessaan käyttää hankinta-asiakirjoissa mainittujen rakennustuotteiden asemasta muita tuotteita urakoitsijan on hankittava vaihdolle etukäteen rakennuttajan hyväksyminen. Vaihtoehtoisten tuotteiden käytössä on huomioitava liitteen 01 Urakkaohjelma kohdassa 5.1 mainittu vaade tuotteiden vaatimuksien täyttämisestä.
Liitteessä 05 Rakennusselostus on esitetty, että urakkatarjoukseen sisällytettävien teräskorroosiovaurioiden arvioidut määrät on ilmoitettu rakennustapaselityksen liitteenä olevassa määräluettelossa. Rakennusselostuksesta poiketen arvioidut määrät on esitetty liitteessä 01 Tarjouserittelylomake ja yksikköhintaluettelo.
Työt tehdään kokonaishintaurakkana liitteen 02 Urakkaohjelma mukaisesti. Urakkatarjous annetaan tarjouksen liitteissä olevalla urakkatarjouslomakkeella (Liite 01 Tarjouserittelylomake ja yksikköhintaluettelo) kokonaishintana sisältäen arvonlisäveron 24 %. Urakkahinta on kiinteä ilman indeksisidonnaisuutta.
Kokonaishinnan tulee sisältää kaikki tarjouspyyntöasiakirjoissa esitetyt työt liittyvine töineen. Tarjousten hintavertailu suoritetaan kokonaishinnan perusteella.
4.1. Muutostyötarjous ja -hinnat
Lisä- ja muutostöissä noudatetaan YSE:stä poikkeavaa menettelyä, joka on kuvattu liitteessä 02 Urakkaohjelma.
4.2. Yksikköhinnat
Liitteellä 01 Tarjouserittelylomake ja yksikköhintaluettelo annetaan myös yksikköhintoja liitteen 02 Urakkaohjelma mukaisesti.
Vaatimukset täyttävistä tarjouksista urakoitsijaksi valitaan kokonaistaloudellisen edullisuuden mukaisesti tarjous, joka on hankintayksikön kannalta hinnaltaan halvin.
6.1. Maksuehto ja laskutusehto
Sopimukseen perustuvat laskut maksetaan, kun lasku on esitetty rakennuttajalle ja vastaava sopimuksen mukainen työvaihe on todettu tehdyksi tai lasku muuten on todettu maksukelpoiseksi. Tilaajan nimeämä valvoja toteaa, milloin maksuerän perusteena oleva työvaihe on tehty. Laskut maksetaan 14 vuorokauden kuluessa tarkastamisesta.
Urakkasopimukseen liitetään valitun urakoitsijan kanssa yhteistoiminnassa laadittu työn edistymisen mukainen maksuerätaulukko.
6.2. Hankintasopimus
Urakkasopimus laaditaan pääurakan osalta urakkasopimuslomakkeelle RT 80260. Sopimus katsotaan syntyneeksi sopimuksen allekirjoituksella tai erillisellä kirjallisella tilauksella.
6.3. Viivästyminen
Työn valmistumisen viivästyessä urakkasopimuksen mukaisesta ajankohdasta peritään viivästyssakkoa kultakin työpäivältä kuitenkin enintään 50 työpäivältä. Viivästyssakon määrä työpäivältä on arvonlisäverottomasta urakkahinnasta laskettuna YSE-98:sta poikkeavasti pääurakassa 0,1 % toteutuneesta urakkahinnasta.
7.1. Tarkentavat kysymykset ja niiden vastaukset
Rakennuttaja edellyttää, että urakoitsija on tutustunut rakennuspaikkaan ennen tarjouksen antamista. Erillistä kohde-esittelyä ei järjestetä.
Mahdolliset hankintaa koskevat lisätietopyynnöt tulee pyytää suomeksi Kilport- palvelussa osoitteessa https://kilport.fi/ viimeistään 18.1.2021 kello 16.00 mennessä. Ennen kysymysten jättämistä tarjoajan tulee rekisteröityä Kilport-palvelun käyttäjäksi. Kysymys näkyy rekisteröityneillä käyttäjillä avoimesti ja anonyyminä. Kysymyksiin vastataan mahdollisimman nopeasti ja viimeistään 20.1.2021 kello 22.00 mennessä. Vastaukset näkyvät edellä mainitussa paikassa.
Tarjoajan tulee huomioida tarjouspyyntöä koskevat kysymykset ja niihin annetut vastaukset sekä mahdolliset lisäkirjeet ja käyttää hyväkseen mahdollisesti täsmennettyjä tietoja tarjousta antaessaan. Muulla tavoin esitettyihin kysymyksiin ei vastata.
8.1. Tarjousten jättäminen Kilport-järjestelmään
Tarjousaika päättyy 28.1.2021 klo 12.00. Tarjoukset jätetään Kilport- palveluun osoitteessa https://kilport.fi.
Tilaaja suosittelee, että tarjoukset jätetään vasta mahdollisiin lisäkysymyksiin annettujen vastausten sekä mahdollisten lisäkirjeiden julkaisun jälkeen. Tarjoajan tulee huomioida tarjouspyyntöä koskevat kysymykset ja niihin annetut vastaukset ja mahdollinen lisäkirje sekä käyttää hyväkseen mahdollisesti täsmennettyjä tietoja tarjousta antaessaan.
Kilport on suojattu, sähköinen järjestelmä johon tarjous on turvallista jättää. Tarjouksen jättäjä voi muokata tallentamaansa tarjousta ennen tarjousajan umpeutumista. Tarjousasiakirjat tulee antaa pyydetyssä formaatissa ja mahdollisimman vakiotiedostomuotoisina, joita ovat .pdf, .doc/.docx, .ppt/.pptx ja .xls/.xlsx.
8.2. Asiakirjojen julkisuus
Mikäli tarjousasiakirjoihin sisältyy julkisuuslain nojalla salassa pidettäviä liike- ja ammattisalaisuuksia, tarjoajan tulee merkitä nämä yksityiskohtaisesti tarjoukseensa ja samalla perustella, miksi kyseiset tiedot ovat julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 20 kohdassa tarkoitettuja salassa pidettäviä liike- ja ammattisalaisuuksia.
Tarjouksen vertailussa käytettävää hintatietoa ei pidetä liikesalaisuutena. Jos tarjoaja ei ilmoita liike- ja ammattisalaisuuksiaan edellä vaaditulla tavalla, hankintayksiköllä on oikeus pitää tarjoajan tarjousta kokonaisuudessaan julkisena.
8.3. Osoitetiedot täytäntöönpanoa varten
Hankintayksikkö toimittaa hankintapäätöksen tiedoksi sähköpostilla. Tätä varten tarjoajan tulee ilmoittaa tarjouksessaan sähköpostiosoite, johon hankintapäätös ja sen täytäntöönpanotiedot osoitetaan.
Kiinteistö Oy Nikkarinkruunu
Toni Ahlfors
kiinteistöpäällikkö
Liite 00 Liiteasiakirjat (zip-tiedosto), joka sisältää seuraavat asiakirjat:
Liite 00 Asiakirjaluettelo
Liite 01 Tarjouserittelylomake ja yksikköhintaluettelo
Liite 02 Urakkaohjelma
Liite 03 Työturvallisuusasiakirja
Liite 04 Harmaan talouden torjunta
Liite 05 Rakennusselostus
Liite 06 Pääpiirustus ARK 100-101 Asemapiirustukset
Liite 07 Pääpiirustus ARK 103-106 Julkisivut talot A-D
Liite 08 Mallinnus ARK Ulkovärityssuunnitelma (VE2)
Liite 09 Rakennepiirustus RAK 300 Parvekerakenteet
Liite 01 Tarjouserittelylomake ja yksikköhintaluettelo täytettynä
Luotettava Kumppani-raportti tai vastaavat todistukset
Rating Alfa- luottoluokitusraportti tai vastaava
Referenssit (liitteellä 01 tai erillisenä selvityksenä)
Selvitys toteutuneesta liikevaihdosta (liitteellä 01 tai erillisenä selvityksenä)