1.1. Hankintayksikkö
Nurmijärven Kodit Oy on Nurmijärven kunnan omistama yritys, joka on erikoistunut asuntojen vuokraukseen, isännöintiin ja rakennuttamiseen. Yhtiö antaa vuokralle huoneistoja ja kiinteistöjä, rakennuttaa, omistaa ja hallitsee kiinteistöjä sekä vuokratonteilla olevia rakennuksia, minkä lisäksi ostaa ja vuokraa edelleen alueita, rakennuksia ja huoneistoja. Yhtiö hoitaa myös omistamiensa ja hallinnoimiensa kiinteistöjen isännöintiä.
1.2. Kilport-palvelu
Hankintayksikkö käyttää hankintojen kilpailuttamisessa sähköistä Kilport - kilpailutuspalvelua. Hankinta julkaistaan myös HILMA- ilmoituskanavalla osoitteessa https://www.hankintailmoitukset.fi. Hankinta-asiakirjat ovat avoimesti ladattavissa Kilport- palvelusta, osoitteesta https://kilport.fi.
Urakkaan kuuluu suunnitelma-asiakirjojen mukaiset julkisivujen sekä parvekkeiden uusimis- ja korjaustyöt kaikkine niihin liittyvine töineen valmiiksi toimiviksi rakenteiksi saatettuna, siinä laajuudessa kuin ne on hankinta-asiakirjoissa esitetty. Urakkakohteen osoite on Suopolku 1, 01800 Klaukkala.
Urakkamuotona on kokonaisurakka, joka sisältää julkisivujen ja parvekkeiden korjaus- ja uusimistyöt ja huoltotyöt liittyvine töineen. Julkisivu-urakoitsija toimii pääurakoitsijana ja lainsäädännön tarkoittamana päätoteuttajana. Pääurakoitsija vastaa työmaan johtovelvollisuuksista, työturvallisuudesta ja työmaapalveluista. Jäljempänä pääurakoitsijasta käytetään nimitystä urakoitsija.
2.1. Sopimusaika
Työt saadaan aloittaa, kun urakkasopimus on allekirjoitettu ja rakennuttaja on antanut kirjallisen luvan töiden ja hankintojen aloittamiselle.
Töiden alustava urakka-aika on 1.4.2025 - 31.10.2025.
Urakkasopimukseen kirjattava tarkka urakka-aika sovitaan urakkaneuvotteluissa, mutta tarjousta antaessaan on urakoitsijan huomioitava, että kohteen tulee olla valmis viimeistään 31.10.2025. Mikäli rakennuskohteen työt valmistuvat ennen sopimuksen mukaista ajankohtaa, rakennuttaja voi ottaa kohteen vastaan, mutta tästä ei suoriteta erillistä hyvitystä.
2.2. Hankintamenettely
Hankinta toteutetaan hankintalain (1397/2016) 32 § mukaisella avoimella menettelyllä mainitun lain kansallisen kynnysarvon ylittävänä rakennusurakkana. Tarjous kaikkine asiakirjoineen on tehtävä suomen kielellä.
Osatarjouksia, rinnakkaisia tarjouksia tai vaihtoehtoisia tarjouksia ei hyväksytä tässä hankintamenettelyssä. Tarjousten tulee olla sitovana voimassa vähintään kolme (3) kuukautta tarjouspyynnössä esitetystä tarjousten viimeisestä jättöpäivästä lukien.
Hankintayksikkö ei korvaa tarjoajalle tarjouksen tekemisestä johtuvia kustannuksia. Rakennuttaja pidättää itsellään oikeuden luopua hankkeesta.
2.2.1. Hankintamenettelyn yleisiä periaatteita
Julkisessa hankinnassa annettu tarjous on tekijäänsä sitova ja velvoittava. Tarjousajan päätyttyä tarjousta ei voi muuttaa eikä yksipuolisesti peruuttaa. Hankintamenettelyyn annettu tarjous sitoo sen antajaa eikä annettua tarjousta voida peruttaa sen jälkeen, kun tarjouksen sisältö on tullut tarjouksen vastaanottajan tietoon. Tarjous on toimitettava hankintayksikölle tarjouspyynnössä ilmoitettuun osoitteeseen, pyydetyllä tavalla ja annetussa määräajassa. Vastuu tarjouksen toimittamisesta oikein on tarjouksen tekijällä. Tarjouksen tulee olla tarjouspyynnön mukainen eikä se saa sisältää omia ehtoja. Vaatimus on ehdoton ja koskee niin tarjoajan soveltuvuutta, tarjouksen sisältöä, pyydettyjä asiakirjoja kuin myös tarjouksen liitteitä. Tarjouksessa annettu hinta on lopullinen eikä sitä voi muuttaa tai tinkiä.
Mikäli saaduista tarjouksista yksikään ei vastaa tarjouspyyntöä tilaajan edellyttämällä tavalla taikka olosuhteet tarjouskilpailun aikana muuttuvat sellaisiksi ettei tilaaja voi hyödyntää tarjouskilpailun tuloksia, tilaaja voi keskeyttää hankintamenettelyn osittain tai kokonaan. Tarjoaja, jolla ei voida katsoa olevan teknisiä, taloudellisia tai muita edellytyksiä urakan suorittamiseksi tai joka on laiminlyönyt verojen ja lakisääteisten sosiaalimaksujen suorittamisen Suomessa tai siinä maassa, jossa tarjoajan pääpaikka sijaitsee, voidaan sulkea pois tarjouskilpailusta. Toimittaja, joka syyllistyy väärien tietojen antamiseen toimittaessaan tietoja tai, joka ei asetetussa määräajassa toimita pyydettyä selvitystä, suljetaan pois tarjouskilpailusta.
Tilaaja voi keskeyttää hankintamenettelyn osittain tai kokonaan todellisista ja perustellusta syystä (Hankintalaki 125 §). Tarjouksen on oltava sisällöltään tarjouspyynnön ja sen liitteiden mukainen sekä sisällettävä kaikki tarjoajien ja tarjousten arvioinnissa tai vertailussa tarvittavat, pyydetyt tiedot. Hankintayksiköllä on velvollisuus hylätä tarjous, joka on tarjouspyynnön vastainen ja vertailukelvoton. Tarjoukseen ei saa liittää ehtoja.
Tilaaja hylkää tarjouksen, jos se poikkeaa tarjouspyynnössä esitetyistä vaatimuksista ja ehdoista. Lisäksi tilaaja pidättää oikeuden hylätä kaikki tarjoukset, mikäli katsoo nämä itselleen epäedullisiksi. Tarjous hylätään mikäli urakoitsijan edustaja ei ole osallistunut ohjattuun esittelyyn, ajankohta on ilmoitettu tarjouspyynnön kappaleessa 7.
Tarjous voidaan hylätä myös muilla asiallisilla perusteilla, joita ovat esimerkiksi seuraavat:
- Tarjous on saapunut tarjouspyynnön kappaleessa 8 mainitun tarjousajan päättymisen jälkeen
- Tarjoushinnan perusteet ovat epämääräiset
- Tarjouksen tekijältä katsotaan puuttuvan teknilliset, taloudelliset tai muut edellytykset urakan suorittamiselle
- Tarjouksen tekijällä on ollut merkittäviä tai toistuvia puutteita aiemmissa hankinta- tai käyttöoikeussopimuksissa
- Tarjouksen tekijä on urakkakilpailussa menetellyt vilpillisesti tai hyvän tavan vastaisesti
- Tarjoushinta on arvioituihin rakennuskustannuksiin verrattuna niin alhainen, ettei rakentamista ilmeisesti voida ilmoitetulla hinnalla suorittaa.
Tarjouksen hyväksymisen edellytyksenä on, että se on tarjouspyynnön mukainen. Tilaajalla on oikeus hylätä tarjoukset, joissa tarjoushinnat ovat yleistä hintatasoa huomattavasti korkeammat tai tarjoukset muutoin ovat ilmeisen epäedullisia tai poikkeustapauksessa hylkääminen muutoin harkitaan tilaajan edun mukaiseksi. Tarjouksen tekemisestä ei voi vaatia korvausta.
Mahdolliset lisätietopyynnöt tulee pyytää tarjousaikana ja tämän tarjouspyynnön kappaleen 7 ohjeiden mukaisesti. Muilla tavoin esitettyihin kysymyksiin ei vastata. Hankintayksikkö ei anna väliaikatietoja saaduista tarjouksista, hankintapäätöksen valmistelusta eikä sen aikataulusta.
3.1. Tarjoavaa yritystä koskevat vaatimukset
Hankintaan sovelletaan tilaajavastuulakia (1233/2006) ja tarjoajalta edellytetään sen ehtojen täyttämistä. Asian varmistamiseksi tarjoajan on liitettävä tarjoukseen Vastuu Group -palvelun voimassa oleva Luotettava Kumppani-raportti tai muut vastaavat todistukset tai dokumentit. Selvityksistä on käytävä ilmi tilaajavastuulain edellytysten täyttyminen. Mikäli selvityksiä ei ole toimitettu tarjouksessa tai käy ilmi, ettei pyydettyjen todistusten ja selvitysten mukaisia asioita ole hoidettu lain edellyttämällä tavalla, tilaajalla on oikeus sulkea tarjoaja tarjouskilpailusta sekä purkaa hankintasopimus tai tätä edeltänyt hankintapäätös.
Harmaan talouden torjumiseksi hankintayksikkö hyödyntää saatavilla olevia järjestelmiä tilaajavastuulain mukaisten tietojen tarkistamisessa mahdollisimman laajasti. Tarjoajan tulee olla sitoutunut noudattamaan toiminnassaan Suomen työturvallisuuslainsäädäntöä, - määräyksiä ja –ohjeita sekä Suomen työlainsäädäntöä.
Tarjoavan yrityksen luottoluokituksen tulee olla vähintään AA (hyvä). Tarjoajalta edellytetään hankinnan laajuuden ja vaativuuden vuoksi vähintään 1 200 000 euron liikevaihtoa per tilikausi kahdelta (2) edelliseltä päättyneeltä tilikaudelta. Selvitys vaatimusten täyttymisestä tulee liittää tarjoukseen. Tarjoajan luottoluokitus tulee esittää esimerkiksi Suomen Asiakastieto Oy:n Rating Alfa- luottoluokitusraportilla, Bisnode Finland Oy:n luottoluokitustuotteilla tai muulla vastaavalla luottolaitoksen tarjoavaa yritystä koskevalla lausunnolla, jossa luottoluokitus on yksiselitteisesti ilmoitettu. Luottoluokitusvaatimuksen täyttymisen voi esittää myös Vastuu Groupin Luotettava Kumppani-raportilla, mikäli tieto luottoluokituksesta on kyseisellä raportilla yksiselitteisesti ilmoitettu. Myös selvitys yrityksen liikevaihtovaatimuksen täyttymisestä on esitettävä tarjouksessa. Liikevaihtovaatimus täyttyy myös, mikäli tarjoajan toteutuneen liikevaihdon keskiarvo kahdelta edelliseltä päättyneeltä tilikaudelta on vähintään 1 200 000 euroa.
Tarjoajalla tulee olla kokemusta pääurakoitsijana suoritetuista, vastaavanlaisista vaativista korjausrakentamisurakoista ja tarjouksessa on esitettävä kolme (3) selvitystä referenssisuorituksista, jotka ovat sijoittuneet vuosille 2018 - 2024. Selvityksen tulee sisältää tieto jokaisen referenssiesityksen rakennuttajasta yhteystietoineen (vähintään rakennuttajan nimi, valmistumisvuosi, yhteyshenkilön nimi sekä yhteyshenkilön puhelinnumero).
Tarjoajalla tulee olla aiempaa kokemusta pääurakoitsijana toimimisesta rakennusurakoissa. Mikäli tarjous jätetään ryhmittymänä, tulee selvityksestä ilmetä esitettyjen vaatimusten täyttyminen.
Hankintamenettelyssä voidaan hyväksyä referenssisuoritus, joka on toteutettu hankintaan resurssina osallistuvan henkilön toisessa organisaatiossa suorittamana tai esimerkiksi tarjoavan yrityksen emoyhtiön, osakkuusyhtiön tai konsernin toimesta, mikäli esitetty osaaminen vaikuttaa urakkasuoritukseen. Hyväksyttävältä referenssiltä edellytetään, että se on valmistunut urakkasopimuksen mukaisessa aikataulussa eikä ole viivästynyt urakoitsijasta johtuvista syistä. Referensseillä tarkoitetaan suoritettuja ja päättyneitä, jo toteutettuja suorituksia, joiden perusteella hankintayksikkö voi arvioida tarjoajan teknistä ja taloudellista kyvykkyyttä hankinnan kohteena olevien urakan suorittajana. Hankintayksikkö voi hyväksyä myös vielä keskeneräisen suorituksen, mikäli referenssisuoritus muuten täyttää tarjouspyynnössä asetetut ehdot ja siitä ilmenee tarjouspyynnöstä ilmenevällä tavalla tarjoajan tekninen ja taloudellinen kyvykkyys hankinnan kohteena olevan urakan suorittajana.
Hankintayksikkö edellyttää, että selvitys referenssisuorituksista annetaan tarjouksen liitteenä urakka-asiakirjoista löytyvällä liitteellä 16 Referenssiselvitystaulukko tai muulla vastaavalla vähintään samat sisällöt sisältävällä asiakirjalla, eikä esim. RALA-raportin tai muun selvityksen osana tietojen riittävyyden, oikeellisuuden ja helppolukuisuuden varmistamiseksi.
Urakan vakuus- ja vakuutusvaatimukset on esitetty Urakkaohjelmassa.
Kaikkien tarjouksessa annettavien todistusten ja selvitysten tulee olla ajantasaisia, enintään kolme (3) kuukautta vanhoja sekä voimassa tarjousajan päättymishetkellä. Tarjoajan tulee varmistaa, että kaikkien hankinta-asiakirjoissa esitettyjen vaatimusten täyttyminen on selvästi ja yksiselitteisesti todennettavissa tarjousasiakirjoista.
3.2. Urakalle asetetut laatuvaatimukset
Urakkasuorituksen toteutuksen tavoitteena on, että kohde valmistuttuaan vastaa kaikilla osa-alueilla toiminnallisuudeltaan tilaajan sille asettamia tavoitteita ja vaatimuksia. Pääurakoitsija huolehtii eri urakoitsijoiden töiden ja työvaiheiden yhteensovittamisesta. Töiden järjestelyssä ja työvaiheiden ajoituksessa on otettava huomioon työturvallisuuden vaatimukset.
Koko hankintamenettelyn, urakkaneuvotteluiden sekä työmaan hallintokielenä on suomi. Mikäli työmaalla työskentelee ulkomaalaisia työntekijöitä, pääurakoitsijan on varmistettava, että työmaalla löytyy työnjohtoa, joka osaa suomen lisäksi ulkomaalaisen työntekijän käyttämää kieltä. Työmaalla tulee olla koko ajan paikalla suomen kieltä taitava, työhön osallistuva työnjohtaja.
3.3. Alihankinta
Kaikki käytettävät aliurakoitsijat tulee hyväksyttää rakennuttajalla YSE 7 § mukaisesti. Ennen hyväksymistä pääurakoitsijan tulee esittää tilaajalle aliurakoitsijoiden tilaajavastuulain mukaiset tiedot. Aliurakoitsijoiden hyväksyttäminen tapahtuu työmaakokouksissa tai urakan aloituskokouksessa. Urakoiden ketjuttaminen on rajoitettu enintään kahteen yritykseen. Pääurakoitsija on velvollinen antamaan tiedot urakoiden ketjuttamisesta rakennuttajalle.
3.4. Hankinnan muut vaatimukset
Urakassa noudatetaan Rakennusurakan yleisiä sopimusehtoja YSE 1998 RT 16-10660 (viittauksissa on käytetty lyhennettä YSE) niiltä osin kuin toisin ei ole mainittu urakkaohjelmassa tai muissa hankinta-asiakirjoissa.
Hankinta-asiakirjoissa mainitut, esimerkinomaiset käytettävien tuotteiden ja tarvikkeiden tuotenimet edustavat haluttua laatutasoa. Käytettävät tuotteet vahvistetaan aloituskatselmuksessa. Halutessaan käyttää hankinta-asiakirjoissa mainittujen rakennustuotteiden asemasta muita tuotteita urakoitsijan on hankittava vaihdolle etukäteen rakennuttajan hyväksyminen.
Urakka suoritetaan kiinteänä kokonaishintaurakkana ilman indeksi- ja valuuttasidonnaisuutta liitteen Urakkaohjelma mukaisesti. Urakkahinta on urakkasopimuksen mukainen kokonaishinta, joka sisältää kaikissa urakka-asiakirjoissa mainitut työt sekä laskettavissa olevat määrät ja yksikköhintaluettelossa sidotut määrät.
Urakkatarjous annetaan hankinta-asiakirjoista löytyvällä Urakkatarjouskaavakkeella kokonaishintana euroina arvonlisävero eritellen. Urakkatarjous annetaan kolmena eri hintana (työmenetelmävaihtoehdot A, B, ja C), kaikki tarjoushinnat on annettava.
Kokonaishinnan tulee sisältää kaikki hankinta-asiakirjoissa esitetyt työt liittyvine töineen. Tarjousten hintavertailu suoritetaan arvonlisäverottoman kokonaishinnan perusteella valittavan työmenetelmän osalta.
Tilaajalla on oikeus valita mikä tahansa vaihtoehto (A, B, tai C) lopullista urakoitsijavalintaa tehdessä. Mikäli tilaajan harkinnan perusteella yksikin vaihtoehdoista on valitun työmenetelmän osalta kokonaistaloudellisesti edullisempi, se voidaan valita, vaikka yksikin toinen vaihtoehto olisi tarjoushinnaltaan toisen työmenetelmän mukaisesti halvempi. Tilaajalla on myös oikeus hyödyntää parvekelasitukselle annettava optiohinta kokonaistaloudellisesti edullisinta tarjousta valitessaan. Siksi myös optiohinta tulee antaa osana tarjousta. Mikäli tilaaja päättää hyödyntää parvekelasituksen optiohinnan, optiohinta vaikuttaa tarjousten vertailuun ja tarjoukset vertaillaan optiohinta huomioiden. Tilaaja voi halutessaan vertailla työmenetelmäkohtaisesti saadut tarjoushinnat myös ilman optiohinnan vaikutusta.
4.1. Muutostyöt
Muutostöissä noudatetaan liitteen Urakkaohjelma mukaista menettelyä.
Vaatimukset täyttävistä tarjouksista urakoitsijaksi valitaan kokonaistaloudellisen edullisuuden mukaisesti tarjous, joka on hankintayksikön kannalta valitun työtavan osalta sekä mahdollisen optiohinnan osalta halvin.
6.1. Maksuehto ja laskutusehto
Sopimukseen perustuvat laskut maksetaan 21 vuorokauden kuluessa siitä, kun lasku on toimitettu rakennuttajan ilmoittamaan osoitteeseen ja vastaava sopimuksen mukainen työvaihe on todettu tehdyksi. Urakkasopimukseen laaditaan tilaajan ja valittavan urakoitsijan yhteistoiminnassa työn edistymisen mukainen maksuerätaulukko.
6.2. Urakkasopimus
Urakkasopimus laaditaan kirjallisesti, ja sopimus katsotaan syntyneeksi sopimuksen molemminpuolisella allekirjoituksella. Selonottoneuvottelu pidetään Urakkaohjelman mukaisesti ennen urakkasopimuksen allekirjoittamista.
6.3. Vahingonkorvaus
Urakoitsija on velvollinen korvaamaan vahingon, jonka urakoitsija, urakoitsijan työntekijä tai urakoitsijan alihankkija tai urakoitsijan sopimuksen mukaisen toiminnan täyttämisessä mahdollisesti käyttämä muu osapuoli virheellään tai laiminlyönnillään tai muulla moitittavalla toimella urakkasuorituksen tuottamisessa aiheuttaa.
6.4. Tietosuoja ja henkilötietojen käsittely
Valittu urakoitsija sitoutuu kaikilta osin toimittamaan palvelun voimassa olevan tietosuoja-asetuksen mukaisena.
Osapuolet noudattavat voimassa olevan tietosuojalainsäädännön edellyttämiä menettelytapoja henkilötietojen suojan ja käsittelyn osalta. Jokainen osapuoli vastaa osaltaan siitä, että urakkakohteen henkilötietoja käsitellään tietosuojalainsäädännön, hankintasopimuksen ja tilaajan antamien ohjeiden mukaisesti ja ainoastaan hankintasopimuksen mukaisiin tarkoituksiin.
6.5. Ryhmittymänä tehty tarjous
Tarjous voidaan jättää ryhmittymänä. Ryhmittymällä tarkoitetaan yritysten yhteistyötä hankintasopimuksen saamiseksi. Mikäli tarjouksen jättää ryhmittymä, on ilmoitettava miltä osin ryhmittymän jäsenet tulevat vastaamaan sopimuksen mukaisista suoritteista ja minkälaiseen yhteistyöhön ja sopimukseen ryhmittymän jäsenten vastuut ja velvoitteet perustuvat.
Tarjouksessa tulee ilmoittaa, että hakemus on tehty ryhmittymänä. Myös kaikki ryhmittymän jäsenet tulee ilmoittaa tarjouksessa. Kaikki tarjouspyynnön ja sen liitteiden tarjoajaa koskevat vaatimukset koskevat myös ehdokkaana tai tarjoajana olevaa ryhmittymää. Ryhmittymän on kyettävä viimeistään sopimuksen allekirjoitushetkellä osoittamaan yksi organisaatio, joka hoitaa kaiken yhteydenpidon tilaajan kanssa. Kuitenkin kaikki ryhmittymän jäsenet yhdessä vastaavat sopimusvastuista allekirjoittamalla hankintasopimuksen. Ryhmittymän on sitouduttava siihen, että tarjouksessa nimetyt ryhmittymän jäsenet ovat käytettävissä hankinnan toteuttamiseen, mikäli ryhmittymä tulee valituksi.
6.6. Pakotteet
Euroopan unioni ja Yhdistyneet kansakunnat ovat asettaneet ja saattavat tulevaisuudessa asettaa pakotteita lainsäädännön ja/tai toimielintensä päätöksillä. Jättämällä tarjouksen tähän hankintamenettelyyn Tarjoaja vakuuttaa, että edellä tarkoitettuja pakotteita ei ole asetettu 1) Tarjoajalle, 2) Tarjoajan hallinto-, johto- tai valvontaelimen jäsenille tai määräys-, edustus-, päätös- tai valvontavaltaa käyttäville henkilöille, 3) Tarjoajan välittömille tai välisille omistajille eikä 4) em. tahojen puolesta tai johdolla toimiville luonnollisille henkilöille, oikeushenkilöille, yhteisöille tai elimille. Lisäksi Tarjoaja vakuuttaa, ettei sen toiminta tai sen tuottamien tuotteiden tai palvelujen käyttö riko em. pakotteita.
Edellä esitetyt vaatimukset ja määräykset koskevat myös mahdollisia voimavara-alihankkijoita ja mahdollisen ryhmittymän kaikkia jäseniä sekä sellaisia Tarjoajan mahdollisia alihankkijoita, jotka osallistuvat hankinnan toteuttamiseen. Tarjoaja ilmoittaa välittömästi Tilaajalle, jos em. pakotteita asetetaan yhdellekään em. tahoista. Tarjoaja antaa pyynnöstä viipymättä Tilaajalle tiedot välittömistä tai välillisistä omistajistaan, alihankkijoistaan ja muista edunsaajistaan. Lisäksi Tarjoaja sitoutuu ilmoittamaan viipymättä Tilaajalle, jos hankintaan liittyvät suoritukset voivat välillisesti tai välittömästi päätyä tai ovat päätyneet pakotteiden kohteena olevalle taholle.
Jos 1) Euroopan unioni tai Yhdistyneet kansakunnat asettavat tai ovat asettaneet Tarjoajalle tai yllä mainituille tahoille pakotteita tai 2) hankintaan liittyvät suoritukset voivat päätyä tai ovat päätyneet välillisesti tai välittömästi taholle, jolle on asetettu tässä kohdassa tarkoitettuja pakotteita, Tilaaja voi irtisanoa tämän hankintamenettelyn sopimuksen päättymään välittömästi joko kokonaan tai niiden tuotteiden, toimitusten tai palvelujen osalta, joihin pakotteet kohdistuvat. Jos tämän kohdan mukaisia vakuutuksia tai ehtoja on rikottu, Tarjoaja on velvollinen korvaamaan Tilaajalle kaikki sille aiheutuneet vahingot.
7.1. Tarkentavat kysymykset ja niiden vastaukset
Hankintayksikkö edellyttää, että urakoitsija on tutustunut rakennuskohteeseen ja sen olosuhteisiin sekä kaikkiin hankinta-asiakirjoihin ennen tarjouksen antamista. Kohteeseen tulee lisäksi tutustua hankintayksikön edustajan läsnä ollessa jompana kumpana alla mainittuna ajankohtana. Vaatimuksesta ei voida poiketa, vaikka tarjoajalla olisi aiempaa kokemusta rakennuskohteesta tai sen olosuhteista.
Kohteessa järjestetään kaksi (2) esittelykierrosta seuraavasti:
Esittelykierrokselle osallistuneet urakoitsijat ja esitetyt kysymykset kirjataan ylös hankintayksikön edustajan toimesta. Dokumentti toimii todisteena osallistumisesta ja urakoitsijoiden tulee huomioida, että viimeinen mahdollisuus esittää kysymyksiä on 4.12.2024 klo 12.00. Esittelykierroksella ei voida antaa vastauksia mahdollisesti esitettyihin kysymyksiin. Kierroksella annetut suulliset kommentit tai vastaukset eivät sido tilaajaa.
Hankintaan liittyvät lisätietopyynnöt pyydetään Kilport-palvelussa tämän tarjouspyynnön kappaleen mukaisesti. Mikäli kierroksella nousee esiin tiedotettavia asioita, tilaajalla on mahdollisuus laatia lisäkirje tarjouspyynnön liitteeksi. Mikäli lisäkirje laaditaan, sen sisältö tulee ottaa huomioon tarjousta annettaessa.
Osallistuminen yhteen (1) esittelykierrokseen paikan päällä on hankinnassa ehdoton vaatimus.
Mahdolliset hankintaa koskevat lisätietopyynnöt tulee pyytää suomeksi Kilport-palvelussa osoitteessa https://kilport.fi/.
Kysymysten esittäminen pvm. deadline |
Vastaus pvm |
27.11.2024 klo 12.00 mennessä esitetyt kysymykset | 29.11.2024 klo 22.00 mennessä |
4.12.2024 klo 12.00 mennessä esitetyt kysymykset | 9.12.2024 klo 22.00 mennessä |
Esitetyn viimeisen ajankohdan jälkeen esitettyihin kysymyksiin ei voida vastata. Ennen kysymysten jättämistä tarjoajan tulee rekisteröityä Kilport-palvelun käyttäjäksi. Esitetyt kysymykset näkyvät nimettöminä niin, että kysymyksen esittäjää ei voida kysymyksestä tunnistaa. Tästä syystä kysymykset tulee muotoilla siten, etteivät ne sisällä liike- tai ammattisalaisuuksia.
Kysymyksiin vastataan ja mahdolliset lisäkirjeet tiedotetaan mahdollisimman nopeasti ja viimeistään 9.12.2024 klo 22.00 mennessä. Vastaukset sekä mahdolliset lisäkirjeet näkyvät Kilport-palvelussa osoitteessa https://kilport.fi ja ne toimitetaan suoraan niille käyttäjille, jotka ovat tilanneet hankinnan ilmoitukset tarjouspyynnön kohdan 7.2. mukaisesti.
Tarjoajan tulee huomioida tarjouspyyntöä koskevat kysymykset ja niihin annetut vastaukset ja mahdollinen lisäkirje sekä käyttää hyväkseen mahdollisesti täsmennettyjä tietoja tarjousta antaessaan. Muulla tavoin esitettyihin kysymyksiin ei vastata.
7.2. Hankinnan ilmoitusten tilaaminen
Tarjoaja voi antaa halutessaan Kilport-järjestelmässä sähköpostiosoitteensa kohdassa "Tilaa hankintaan liittyvät ilmoitukset". Antamalla sähköpostiosoitteen oheiseen kenttään tarjoaja voi tilata hankintaa koskevat ilmoitukset automaattisesti annettuun sähköpostiosoitteeseen. Järjestelmä lähettää tällöin tiedon mahdollisiin kysymyksiin annetuista vastauksista ja tarjoajan on helppoa saada ajankohtaisia tietoja hankintaan liittyen. Ilmoitusten tilaus on hankintakohtainen niin, että sähköpostiosoitteita ei käytetä muissa hankinnoissa. Tiedot sähköpostiosoitteista hävitetään automaattisesti viimeistään 30 päivää hankinnan tarjousajan päättymisen jälkeen eikä niitä käytetä muihin tarkoituksiin.
8.1. Tarjousten jättäminen Kilport-järjestelmään
Tarjoajien tulee varmistaa, että tarjous sisältää hankinta-asiakirjoissa mainitut, pakolliset tiedot ja että annetut tiedot ovat asiakirjoista helposti luettavissa ja löydettävissä. Jättämällä tarjouksen tähän tarjouspyyntöön tarjoaja hyväksyy tarjouspyynnössä ja sen liitteenä olevissa asiakirjoissa olevat ehdot.
Tarjousaika päättyy 16.12.2024 klo 12.00. Tarjoukset jätetään Kilport- palveluun osoitteessa https://kilport.fi.
Tarjous on jätettävä laskenta-aineistoon sisältyvällä liitteellä Urakkatarjouslomake.
Hankintayksikkö suosittelee, että tarjoaja tutustuu Kilport-palvelun toimintaan huolellisesti ja hyvissä ajoin. Tarjous on turvallista jättää hyvissä ajoin ennen tarjousajan päättymistä, sillä annetut tarjoukset eivät tule tilaajan tietoon ennen tarjousajan päättymistä. Hankintayksikkö suosittelee, että tarjoukset jätetään vasta mahdollisiin lisäkysymyksiin annettujen vastausten sekä mahdollisen lisäkirjeen julkaisun jälkeen. Tarjoajan tulee huomioida tarjouspyyntöä koskevat kysymykset ja niihin annetut vastaukset ja mahdollinen lisäkirje sekä käyttää hyväkseen mahdollisesti täsmennettyjä tietoja tarjousta antaessaan.
Kilport on suojattu, sähköinen järjestelmä johon tarjous on turvallista jättää. Tarjouksen jättäjä voi muokata tallentamaansa tarjousta ennen tarjousajan umpeutumista. Tarjousasiakirjat tulee antaa pyydetyssä formaatissa ja mahdollisimman vakiotiedostomuotoisina, joita ovat .pdf, .doc/.docx, .ppt/.pptx ja .xls/.xlsx.
8.2. Asiakirjojen julkisuus
Mikäli tarjousasiakirjoihin sisältyy julkisuuslain nojalla salassa pidettäviä liike- ja ammattisalaisuuksia, tarjoajan tulee merkitä nämä yksityiskohtaisesti tarjoukseensa ja samalla perustella, miksi kyseiset tiedot ovat julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 20 kohdassa tarkoitettuja salassa pidettäviä liike- ja ammattisalaisuuksia. Tarjouksen vertailussa käytettävää hintatietoa ei pidetä liikesalaisuutena. Jos tarjoaja ei ilmoita liike- ja ammattisalaisuuksiaan edellä vaaditulla tavalla, hankintayksiköllä on oikeus pitää tarjoajan tarjousta kokonaisuudessaan julkisena.
8.3. Osoitetiedot täytäntöönpanoa ja lisäselvityspyyntöjä varten
Hankintayksikkö toimittaa hankintapäätöksen tiedoksi sähköpostilla. Tätä varten tarjoajan tulee ilmoittaa tarjouksessaan sähköpostiosoite, johon hankintapäätös ja sen täytäntöönpanotiedot osoitetaan. Sähköpostiosoitteeseen osoitetaan myös mahdolliset lisäselvityspyynnöt.
Urakka-asiakirjat (zip-tiedosto), joka sisältää seuraavat asiakirjat:
Kaupalliset asiakirjat
RAP
01 Hankintailmoitus
02 Urakkatarjouspyyntö
03 Urakkaohjelma 14.11.2024
04 Ikkunat ja parvekeovet laatutasomääritelmä 14.11.2024
05 Turvallisuusasiakirja 14.11.2024
06 YSE 1998 -sopimusehdot Rakennusurakan yleiset sopimusehdot YSE 1998 > Sopimusasiakirjat.
07 Urakkatarjouskaavake 14.11.2024
Tekniset asiakirjat
RAK
08 00 Rakennepiirustusluettelo 14.11.2024
09 Suopolku 1, julkisivujen ja parvekkeiden korj.työsel. 14.11.2024
10 Suopolku 1, julkisivujen korjausvaihtoehdot B ja C 14.11.2024
11 10 Julkisivudetaljit 14.11.2024
12 100 Talo A julkisivut 14.11.2024
13 101 Talo B julkisivut 14.11.2024
14.0_Suopolku 1 ARK 101, 1krs talo A 14.11.2024
14.1_Suopolku 1 ARK 102, 1krs talo B 14.11.2024
14.2_Suopolku 1 ARK 103-108 2.-4.krs talot A ja B 14.11.2024
Muut asiakirjat
15 Soveltuvuusvaatimusten ja tarjouksen tarjouspyynnön mukaisuuden tarkastustaulukko
16 Referenssiselvitystaulukko
Tarjouksen liitteenä tulee toimittaa vähintään alla luetellut tiedot :
Liite 07 Urakkatarjouskaavake täytettynä
Liite 16 Referenssiselvitystaulukko täytettynä (tai muu vastaava selvitys)
Luotettava Kumppani-raportti tai vastaavat todistukset
Rating Alfa- luottoluokitusraportti tai vastaava
Selvitys toteutuneesta liikevaihdosta