Lataa PDF Takaisin Tarjouspyyntö Uudisrakennus - Puukerrostalohanke Asuntomessuille 2024 - Kiinteistö Oy Nikkarinkruunu

Uudisrakennus - Puukerrostalohanke Asuntomessuille 2024
Kiinteistö Oy Nikkarinkruunu

Tarjouspyyntö
08.04.2022, 00.00

1. Yleistä

1.1. Kiinteistö Oy Nikkarinkruunu

Kiinteistö Oy Nikkarinkruunu on Keravan kaupungin omistama vuokrataloyhtiö. Tavoitteemme ei ole tuottaa voittoa. Yhtiön liikevaihto koostuu vuokratuloista ja käyttökorvauksista. Asuntoja ja kiinteistöjä ylläpidetään, huolletaan ja kunnostetaan asukkaiden maksamilla vuokrilla. ​Toiminnassamme huomioimme niin asiakkaat, toimintamme laadun, taloudellisuuden, omistajan ja ennen kaikkea pyrimme pitämään kiinteistömme mahdollisimman hyvässä kunnossa ja näin ollen lisäämään asumisviihtyvyyttä.

​Asuntojen kunnosta pidetään hyvää huolta ja asunnot tarkastetaan asukkaan vaihtuessa ja määräajoin sekä kunnostetaan tarpeen mukaan. Asuntojen kunnostuksen ohella panostamme voimakkaasti kiinteistöjen energiansäästö- ja muuhun korjaustoimintaan energiakustannusten nousun minimoimiseksi ja asumisviihtyvyyden parantamiseksi. Kiinteistökanta on pääosin rakennettu 1980- ja 1990-luvuilla.

1.2. Kilport-palvelu

Kiinteistö Oy Nikkarinkruunu käyttää tämän hankinnan kilpailuttamisessa sähköistä Kilport -kilpailutuspalvelua. Kilport mahdollistaa kilpailutusprosessin toteuttamisen suljetussa järjestelmässä. Hankinta julkaistaan myös HILMA- ilmoituskanavalla osoitteessa https://www.hankintailmoitukset.fi . Hankinta-asiakirjat ovat avoimesti ladattavissa Kilport- palvelusta, osoitteesta https://kilport.fi.

2. Hankinnan kuvaus

Hankinnan kohteena on KVR-urakkana suoritettava uudisrakennushanke, Keravan 2024 asuntomessualueelle tontille 838 sijoittuvat puukerrostalot. Kohteet rakennetaan valmiiksi Keravan asuntomessuille 2024.

Hankintaan sisältyy kaksi (2) asuinrakennuskäyttöön tarkoitettua puukerrostaloa, missä toisen talon yhteydessä autokatos. Rakennukset luhtikäytävällisiä rakennuksia, missä kahden hissillisen porrashuoneen kautta kuljetaan luhtikäytävien kautta asuntoihin, lisäksi kolme (3) kpl suurempia 3-kerroksisia asuntoja, omalla sisäportaalla. Autokatoksen päälle sijoittuu 2-kerrosta asuntoja. Maantasokerroksessa sijaitsee yleiset tilat, kuten saunaosasto, pesula, irtaimistovarastot, väestönsuoja, yhteisötilat, etätyötilat ja vierashuone. Osittain myös maantasokerroksessa on asuntoja. Kerroksissa 2-5 asuntoja. Pihalla sijaitsee pysäköintialue, leikki- sekä oleskelualue.

Urakkamuotona on kiinteähintainen KVR-urakka, jossa urakoitsija toimii pääurakoitsijana ja lainsäädännön mukaisena päätoteuttajana sekä vastaa kohteen suunnittelusta ja toteutuksesta. KVR-urakka (kokonaisvastuurakentaminen) sisältää kaikki hankkeen suunnittelu- ja rakennustyöt tarjouspyyntöasiakirjojen mukaisesti.

2.1. Sopimusaika

Suunnittelutehtävät saa aloittaa, kun Urakoitsijoille on kirjallisesti ilmoitettu hankintapäätös, hankintapäätöksen valitusaika on päättynyt, hankintasopimus on syntynyt kirjallisen urakkasopimuksen allekirjoittamisella, suunnitteluaikataulu on laadittu ja suunnittelijat on ilmoitettu tilaajalle.

Työt saa aloittaa, kun Urakoitsijoille on kirjallisesti ilmoitettu hankintapäätös, hankintapäätöksen valitusaika on päättynyt, hankintasopimus on syntynyt kirjallisen urakkasopimuksen allekirjoittamisella, rakennustyövakuutus on otettu, rakennusajan vakuus on toimitettu, työaikataulu ja turvallisuus- sekä laatusuunnitelma on toimitettu, työmaaorganisaatio on ilmoitettu ja hyväksytty.

Työt tulee aloittaa Urakkaohjelman kohdassa 7.2 ilmoitettuna ajankohtana tai viimeistään kahden (2) viikon päästä kyseisestä ajankohdasta. Asuntomessualueen infrarakentamisen aikataulu on Toukokuu 2022 – kevät 2024. Töiden tulee olla valmiit kohteen urakkaohjelmassa määritetyssä aikataulussa.

2.2. Hankintamenettely

Hankinta toteutetaan hankintalain (1397/2016) 32 § mukaisella avoimella menettelyllä mainitun lain EU-kynnysarvon ylittävänä rakennusurakkana. Tarjous kaikkine asiakirjoineen on tehtävä suomen kielellä.

Osatarjouksia tai vaihtoehtoisia tarjouksia ei hyväksytä, sillä osakokonaisuuksien koordinointi ei ole tässä urakkakokonaisuudessa erityisesti hankkeen aikataulutuksen ja vastuunjaon kannalta mahdollista.

Rinnakkaiset tarjoukset hyväksytään siten, että tarjoaja voi tarjota yhden tai useamman tarjouksen sillä edellytyksellä, että tarjoukset säilyvät vertailukelpoisina ja hankintayksikkö voi helposti erottaa tarjoukset toisistaan. Mikäli tarjoaja antaa rinnakkaisen tarjouksen, tarjous tulee tehdä siten, että se täyttää tarjouspyynnön kaikki vaatimukset ja sisältää tarjouksen mukana vaaditut liitteet. Rinnakkaistarjoukset tulee nimetä ja numeroida muista tarjouksista erottuvasti.

Tarjousten tulee olla sitovana voimassa vähintään 25.11.2022 saakka. Hankintayksikkö ei korvaa tarjoajalle tarjouksen tekemisestä johtuvia kustannuksia.

2.2.1. Hankintamenettelyn yleisiä periaatteita

Julkisessa hankinnassa annettu tarjous on tekijäänsä sitova ja velvoittava. Tarjousajan päätyttyä tarjousta ei voi muuttaa eikä yksipuolisesti peruuttaa. Tarjous on toimitettava hankintayksikölle tarjouspyynnössä ilmoitettuun osoitteeseen, pyydetyllä tavalla ja annetussa määräajassa. Vastuu tarjouksen toimittamisesta oikein on tarjouksen tekijällä. Tarjouksen tulee olla tarjouspyynnön mukainen eikä se saa sisältää omia ehtoja. Vaatimus on ehdoton ja koskee niin tarjoajan soveltuvuutta, tarjouksen sisältöä, pyydettyjä asiakirjoja kuin myös tarjouksen liitteitä. Tarjouksessa annettu hinta on lopullinen eikä sitä voi muuttaa tai tinkiä.

Mikäli saaduista tarjouksista yksikään ei vastaa tarjouspyyntöä tilaajan edellyttämällä tavalla taikka olosuhteet tarjouskilpailun aikana muuttuvat sellaisiksi ettei tilaaja voi hyödyntää tarjouskilpailun tuloksia, tilaaja voi keskeyttää hankintamenettelyn osittain tai kokonaan. Tarjoaja, jolla ei voida katsoa olevan teknisiä, taloudellisia tai muita edellytyksiä urakan suorittamiseksi tai joka on laiminlyönyt verojen ja lakisääteisten sosiaalimaksujen suorittamisen Suomessa tai siinä maassa, jossa tarjoajan pääpaikka sijaitsee, voidaan sulkea pois tarjouskilpailusta. Toimittaja, joka syyllistyy väärien tietojen antamiseen toimittaessaan tietoja tai, joka ei asetetussa määräajassa toimita pyydettyä selvitystä, suljetaan pois tarjouskilpailusta.

Tilaaja voi keskeyttää hankintamenettelyn osittain tai kokonaan todellisista ja perustellusta syystä (Hankintalaki 125 §). Tarjouksen on oltava sisällöltään tarjouspyynnön ja sen liitteiden mukainen sekä sisällettävä kaikki tarjoajien ja tarjousten arvioinnissa tai vertailussa tarvittavat, pyydetyt tiedot. Hankintayksiköllä on velvollisuus hylätä tarjous, joka on tarjouspyynnön vastainen ja vertailukelvoton. Tarjoukseen ei saa liittää ehtoja.

Tilaaja hylkää tarjouksen, jos se poikkeaa tarjouspyynnössä esitetyistä vaatimuksista ja ehdoista. Lisäksi tilaaja pidättää oikeuden hylätä kaikki tarjoukset, mikäli katsoo nämä itselleen epäedullisiksi.

Tarjous voidaan hylätä myös muilla asiallisilla perusteilla, joita ovat esimerkiksi seuraavat:

- Tarjous on saapunut tarjouspyynnön kappaleessa 8 mainitun tarjousajan päättymisen jälkeen
- Tarjoushinnan perusteet ovat epämääräiset
- Tarjouksen tekijältä katsotaan puuttuvan teknilliset, taloudelliset tai muut edellytykset urakan suorittamiselle
- Tarjouksen tekijällä on ollut merkittäviä tai toistuvia puutteita aiemmissa hankinta- tai käyttöoikeussopimuksissa
- Tarjouksen tekijä on urakkakilpailussa menetellyt vilpillisesti tai hyvän tavan vastaisesti
- Tarjoushinta on arvioituihin rakennuskustannuksiin verrattuna niin alhainen, ettei rakentamista ilmeisesti voida ilmoitetulla hinnalla suorittaa.

Tarjouksen hyväksymisen edellytyksenä on, että se on tarjouspyynnön mukainen. Tilaajalla on oikeus hylätä tarjoukset, joissa tarjoushinnat ovat yleistä hintatasoa huomattavasti korkeammat tai tarjoukset muutoin ovat ilmeisen epäedullisia tai poikkeustapauksessa hylkääminen muutoin harkitaan tilaajan edun mukaiseksi. Tarjouksen tekemisestä ei voi vaatia korvausta.

Mahdolliset lisätietopyynnöt tulee pyytää tarjousaikana ja tämän tarjouspyynnön kappaleen 7 ohjeiden mukaisesti. Muilla tavoin esitettyihin kysymyksiin ei vastata. Hankintayksikkö ei anna väliaikatietoja saaduista tarjouksista, hankintapäätöksen valmistelusta eikä sen aikataulusta.

3. Hankinnan vaatimukset

3.1. Tarjoavaa yritystä koskevat vaatimukset

Hankintaan sovelletaan tilaajavastuulakia (1233/2006) ja tarjoajalta edellytetään sen ehtojen täyttämistä. Asian varmistamiseksi tarjoajan on liitettävä tarjoukseen Vastuu Group -palvelun voimassa oleva Luotettava Kumppani-raportti tai muu vastaavat todistukset tai dokumentit. Selvityksistä on käytävä ilmi tilaajavastuulain edellytysten täyttyminen. Mikäli selvityksiä ei ole toimitettu tarjouksessa tai käy ilmi, ettei pyydettyjen todistusten ja selvitysten mukaisia asioita ole hoidettu lain edellyttämällä tavalla, tilaajalla on oikeus sulkea tarjoaja tarjouskilpailusta sekä purkaa hankintasopimus tai tätä edeltänyt hankintapäätös.

Harmaan talouden torjumiseksi hankintayksikkö hyödyntää saatavilla olevia järjestelmiä tilaajavastuulain mukaisten tietojen tarkistamisessa mahdollisimman laajasti. Tarjoajan tulee olla sitoutunut noudattamaan toiminnassaan Suomen työturvallisuuslainsäädäntöä, - määräyksiä ja –ohjeita sekä Suomen työlainsäädäntöä.

Tarjoajalta edellytetään hankinnan laajuuden ja vaativuuden vuoksi vähintään 5 000 000 euron liikevaihtoa per tilikausi edelliseltä päättyneeltä tilikaudelta. Selvitys yrityksen liikevaihtovaatimuksen täyttymisestä on esitettävä tarjouksessa. Mikäli tarjous jätetään ryhmittymänä, tulee selvityksestä ilmetä esitetyn vaatimuksen täyttyminen.

Tarjoajalla tulee olla kokemusta vastaavanlaisesta, eli vähintään kolmikerroksisen puurakennuksen  KVR-rakennusurakasta ja tarjouksessa on esitettävä selvitys vähintään yhdestä (1) referenssisuorituksesta, joka on sijoittunut vuosille 2017-2022. Selvityksen tulee sisältää tieto kohteen rakennuttajasta yhteystietoineen (vähintään rakennuttajan nimi, valmistumisvuosi, yhteyshenkilön nimi sekä yhteyshenkilön puhelinnumero).

Hankintamenettelyssä voidaan hyväksyä referenssisuoritus, joka on toteutettu hankintaan resurssina osallistuvan henkilön toisessa organisaatiossa suorittamana tai esimerkiksi tarjoavan yrityksen emoyhtiön, osakkuusyhtiön tai konsernin toimesta, mikäli esitetty osaaminen vaikuttaa urakkasuoritukseen. 

Hyväksyttävältä referenssiltä edellytetään, että se on valmistunut urakkasopimuksen mukaisessa aikataulussa eikä ole viivästynyt urakoitsijasta johtuvista syistä. Referensseillä tarkoitetaan suoritettuja ja päättyneitä, jo toteutettuja suorituksia, joiden perusteella hankintayksikkö voi arvioida tarjoajan teknistä ja taloudellista kyvykkyyttä hankinnan kohteena olevien urakan suorittajana. Hankintayksikkö voi hyväksyä myös vielä keskeneräisen suorituksen, mikäli referenssisuoritus muuten täyttää tarjouspyynnössä asetetut ehdot ja siitä ilmenee tarjouspyynnöstä ilmenevällä tavalla tarjoajan tekninen ja taloudellinen kyvykkyys hankinnan kohteena olevan urakan suorittajana.

Urakan vakuus- ja vakuutusvaatimukset on esitetty Urakkaohjelmassa.

Urakoitsija on velvollinen viimeistään kaksi (2) kuukautta ennen töiden aloitusta nimeämään vastuullisen työnjohtajan, joka on päivittäin tavoitettavissa työmaalta. Henkilöä ei tarvitse nimetä tarjouksessa. Vastaavalla työnjohtajalla on oltava kokemusta vastaavana työnjohtajana toimimisesta vähintään viiden (5) miljoonan euron arvoisessa rakennusurakassa.

Tarjoajaan ei saa kohdistua Euroopan Unionin tai YK:n kohdistamia tai Suomen viranomaisten asettamia pakotteita. Tilaajalla on oikeus irtisanoa hankintasopimus päättymään välittömästi, jos urakoitsijaa tai tämän alihankkijaa rasittaa julkisia hankintoja koskevassa lainsäädännössä tarkoitettu pakollinen poissulkemisperuste tai julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 81 §:n 1 momentin 3-11 kohdissa tarkoitettu harkinnanvarainen poissulkemisperuste tai Euroopan unionin tai YK:n kohdistama pakote, vaikka peruste olisi syntynyt vasta sopimussuhteen alkamisen jälkeen.

Kaikkien tarjouksessa annettavien todistusten ja selvitysten tulee olla ajantasaisia, enintään kolme (3) kuukautta vanhoja sekä voimassa tarjousajan päättymishetkellä. Tarjoajan tulee varmistaa, että kaikkien hankinta-asiakirjoissa esitettyjen vaatimusten täyttyminen on selvästi ja yksiselitteisesti todennettavissa tarjousasiakirjoista.

3.2. Urakalle asetetut laatuvaatimukset

Urakkasuorituksen toteutuksen tavoitteena on, että kohde valmistuttuaan vastaa kaikilla osa-alueilla toiminnallisuudeltaan tilaajan sille asettamia tavoitteita ja vaatimuksia. Pääurakoitsija huolehtii eri urakoitsijoiden töiden ja työvaiheiden yhteensovittamisesta. Töiden järjestelyssä ja työvaiheiden ajoituksessa on otettava huomioon työturvallisuuden vaatimukset.

Työmaan ja koko hankintamenettelyn sekä urakkaneuvotteluiden hallintokielenä on suomi. Mikäli työmaalla työskentelee ulkomaalaisia työntekijöitä, pääurakoitsijan on varmistettava, että työmaalla löytyy työnjohtoa, joka osaa suomen lisäksi ulkomaalaisen työntekijän kieltä.

3.3. Alihankinta

Tilaajaan sopimussuhteessa oleva Urakoitsija voi luovuttaa urakan tai sen osia edelleen toiselle urakoitsijalle aliurakkana. Aliurakan ketjuttaminen tätä pidemmälle ei ole sallittua ilman Tilaajan hyväksyntää.

Kaikki aliurakoitsijat tulee aina hyväksyttää Tilaajalla. Projektijohtajalla on oikeus tarkastaa aliurakoitsijat erikseen sovittavassa laajuudessa. Pääurakoitsijan on noudatettava tilaajavastuulakia riippumatta siitä, onko projektijohtaja tarkastanut tai hyväksynyt työmaalla työskentelevän aliurakoitsijan.

Tilaajalla on oikeus olla hyväksymättä niiltä aliurakoitsijoita, joiden tilaajavastuutiedoissa on puutteita, todistusten aitoudesta ei voida saada varmuutta ja/tai todistuksia ei olennaisilta osin ole käännetty suomeksi tai on muuten aihetta epäillä, ettei aliurakoitsija pysty huolehtimaan tai aio huolehtia yhteiskunnallisista velvoitteistaan kuten veroista tai sopimuspalkoista.

Aliurakoitsijan tulee sitoutua yksilöimään ennen työn aloittamista työmaalla työskentelevät palveluksessaan olevat henkilöt. Pääurakoitsijan tulee ylläpitää ajantasaista luetteloa myös aliurakoitsijoista ja näiden työntekijöistä työmaalla.

Tilaajalla on oikeus keskeyttää työt, mikäli urakkasuorituksia on ketjutettu ilman Tilaajan nimenomaista hyväksyntää. Urakoitsijan tulee purkaa ketjutettu aliurakkasopimus välittömästi ja vastata rikkomuksestaan aiheutuvasta haitasta. Tilaaja tiedottaa sopimusrikkomuksesta Rakennusteollisuus RT ry:lle ja Rakentamisen laatu RALA ry:lle.

Sopimuksenvastaisista urakkasopimuksista aiheutuvat sanktiot:

Mikäli urakkasuorituksia on ketjutettu ilman tilaajan kirjallista hyväksyntää tai urakointisopimus on tehty sopimuskumppanin kanssa, jota ei ole hyväksytetty Tilaajalla, on Tilaajalla oikeus vaatia, että pääurakoitsijan on purettava sopimuksenvastaisesti tehty urakkasopimus välittömästi sekä poistettava ko. urakoitsija työntekijöineen työmaalta välittömästi. Pääurakoitsija on tällöin velvollinen korvaamaan sopimusrikkomuksesta aiheutuneet vahingot täysimääräisesti tilaajalle. Pääurakoitsija on lisäksi velvollinen maksamaan Tilaajalle sopimussakkoa 0,05 % tilaajan ja pääurakoitsijan välisen sopimuksen arvonlisäverottomasta urakkasummasta kultakin työpäivältä, jonka aikana sopimuksenvastainen urakoitsija on työskennellyt työmaalla. 

3.4. Hankinnan muut vaatimukset

Urakassa noudatetaan Rakennusurakan yleisiä sopimusehtoja YSE 1998 RT 16-10660 (viittauksissa on käytetty lyhennettä YSE) niiltä osin kuin toisin ei ole mainittu urakkaohjelmassa.

3.5. Yhteinen eurooppalainen hankinta-asiakirja (ESPD) ja rikosrekisteriote

Tarjoajan tulee liittää tarjoukseensa yhteinen eurooppalainen hankinta- asiakirja (ESPD) alustavana näyttönä siitä, että voimassa olevan hankintalain mukaiset poissulkemisperusteet eivät rasita tarjoajaa sekä siitä, että tarjoaja täyttää hankintayksikön asettamat soveltuvuusvaatimukset. Tarjoaja voi käyttää samaa yhteistä eurooppalaista hankinta-asiakirjaa useissa hankintamenettelyissä osoituksena vaatimusten täyttymisestä edellyttäen, että tarjoaja vahvistaa asiakirjan sisältämien tietojen olevan edelleen voimassa ja vastaavan tämän tarjouspyynnön asettamia vaatimuksia.

Jokaisesta suoraan hankinnan toteuttamiseen osallistuvasta alihankkijasta on toimitettava tarjouksen osana oma ESPD-asiakirja tai -lomake. Samoin jos tarjouksen antaa ryhmittymä, sen jokaisen jäsenen on täytettävä oma ESPD-asiakirjansa tai -lomakkeensa.

ESPD-asiakirjan voi toimittaa joko sähköisellä, muokattavalla asiakirjalla täytettynä (Liite 06 ESPD-asiakirja tai Liite 05 ESPD-asiakirja PDF-muodossa) tai sähköisessä ESPD-palvelussa käytettävällä lomakkeella (Liite 04 ESPD- lomake.xml). Liitettä 04 ESPD-lomake.xml voi hyödyntää Euroopan komission suosittelemilla työkaluilla. Lista työkaluista (suomenkielisinä toimivat Bulgaria, Puola ja Portugali) löytyy osoitteesta https://ec.europa.eu/growth/single-market/public-procurement/digital/espd_fi . XML-tiedosto ei aukea oikein muulla tavoin avattuna.

Hankintalain 87 §:n 1 momentin mukaisesti hankintayksikön on vaadittava käytettäväksi yhteistä eurooppalaista hankinta-asiakirjaa alustavana näyttönä siitä, että ehdokasta tai tarjoajaa ei rasita poissulkemisperuste ja että ne täyttävät hankintayksikön asettamat soveltuvuusvaatimukset. Lain sanamuoto edellyttää siten hankintayksikön käyttämään ESPD-lomaketta EU-kynnysarvon ylittävissä hankinnoissa. Hankintayksikön asettama vaatimus käyttää ESPD -lomaketta (joko liite 04, 05 tai 06) velvoittaa myös tarjoajaa käyttämään lomaketta osallistuessaan hankintaan. Lisäohjeita ESPD:n täyttämiseksi löytyy mm. osoitteesta https://www.hankinnat.fi/eu-hankinta/ehdokkaiden-ja-tarjoajien-soveltuvuus/yhteinen-eurooppalainen-hankinta-asiakirja-espd .

Hankintayksikkö tarkistaa lisäksi hankintalain velvoitteiden vuoksi voittaneen tarjoajan osalta rikosrekisteriotteen, joten tarjoajan kannattaa varautua esittämään tarjoajan tai sen hallinto-, johto- tai valvontaelimen jäsenen tai edustus-, päätös- tai valvontavaltaa käyttävän henkilön alkuperämaan tai sijoittautumismaan toimivaltaisen viranomaisen antama ote rikosrekisteristä. Rikostaustan selvittämiseksi esitetty rikosrekisteriote ei saa olla kahtatoista kuukautta vanhempi. Rikosrekisteriotteen voi tilata esim. Oikeusrekisterikeskuksesta. Rikosrekisteriotetta ei kuitenkaan liitetä tarjoukseen, sillä se pyydetään vain valitulta urakoitsijalta.

4. Tarjouksen hinnoittelu

KVR-urakka suoritetaan kiinteänä kokonaishintaurakkana ilman indeksi- ja valuuttasidonnaisuutta liitteen Urakkaohjelma mukaisesti. 

Urakkatarjous annetaan Urakkatarjouslomakkeella kokonaishintana euroina arvonlisävero eritellen.

Kokonaishinnan tulee sisältää kaikki hankinta- asiakirjoissa esitetyt työt liittyvine töineen. Tarjousten hintavertailu suoritetaan arvonlisäverollisen kokonaishinnan perusteella.

4.1. Lisä- ja muutostyöt

Lisä- ja muutostöissä noudatetaan liitteen Urakkaohjelma mukaista menettelyä.

5. Tarjouksen hyväksyminen

Hankintapäätös tehdään kokonaistaloudellisin edullisuusperustein alla mainittujen arviointikriteerien mukaisesti painotettuna ja pisteytettynä. Kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen arviointikriteerinä on hinta-laatusuhteeltaan parhaan tarjouksen valinta. Arviointikriteerinä tarjoushinnan lisäksi on tarjoukseen annettu tieto takuuajasta.

Rakennusurakan laatu on huomioitu hankinta-asiakirjoissa mm. rakentamista ja palvelua koskevilla ehdottomilla laatuvaatimuksilla, jotka jokaisen tarjoajan tulee täyttää.

5.1. Arvioinnin toteutus

Hankintapäätös perustuu eniten hinta- ja laatupisteitä saaneeseen tarjoukseen. Pisteytyksen tulos ilmoitetaan päätöksenteon yhteydessä.

5.1.1. Laatupisteet (takuuaika) 4 % (max 4 pistettä)

Vertailukriteerin maksimimäärä on 4 pistettä. Tarjoajan tulee esittää tarjouksessaan tarjoamansa takuuaika täysinä takuuvuosina.

Pisteytys:

Urakkatarjousten pisteytykseen vaikuttava pidennetty takuuaika:

- Takuuaika kaksi (2) vuotta (minimivaatimus) ja urakkaohjelman mukaiset pidennetyt yli 2v takuuajat = 0 p.
- Takuuajan pidennys 0,5 pistettä/vuosi. 3v = 0,5p, 4v =1p, 5v = 1,5p, 6v = 2p, 7v= 2,5p, 8v = 3p, 9v = 3,5p, 10v = 4p.

Takuuajan pisteytys koskee vain normaalin rakennustöiden kahden (2) vuoden takuun pidennystä. Urakkaohjelman mukaisiin pidennettyihin yli kahden vuoden takuisiin urakoitsijan lisätakuu ei vaikuta ja kirjatut pidennetyt takuut ovat voimassa urakkaohjelmassa esitettyjen kestojen mukaisesti.

Takuuaika alkaa hyväksytystä vastaanottotarkastuksesta ja kestää vähintään kaksi (2) vuotta. Koko suorituksensa kattavan kahden (2) vuoden yleisen takuuajan lisäksi Urakoitsija vastaa tilaajalle suorituksensa sopimuksenmukaisuudesta pidennetyistä takuuajoista urakkaohjelman kohdan 10 mukaisesti.

Mitään lisätakuita rajoittavia ehtoja tai muuta lisätakuisiin liittyviä ehtoja ei voi kirjata tai ole hyväksyttävissä. Vastuu lisätakuuaikana YSE98 29§ mukaisesti, tarkennuksella, että kesto urakoitsijan myöntämän takuuajan mukaisesti.

5.1.2. Hintapisteet 96 % (max 96 pistettä)

Tarjousten hintavertailu toteutetaan kokonaishintaurakkana annettuun urakkatarjoukseen sisältäen arvonlisäveron 24%. Halvin vertailuhinta saa täydet hintapisteet eli 96 pistettä. Muiden tarjoajien pistemäärä  muodostuu suhteessa halvimpaan hintaan kaavalla (halvin/vertailtava hinta x 96).

6. Keskeiset ehdot

6.1. Maksuehto ja laskutusehto

Sopimukseen perustuvat laskut maksetaan 21 vuorokauden kuluessa siitä, kun lasku on toimitettu rakennuttajan ilmoittamaan osoitteeseen ja vastaava sopimuksen mukainen työvaihe on todettu tehdyksi.

Urakkasopimukseen laaditaan Tilaajan ja valittavan Urakoitsijan yhteistoiminnassa työn edistymisen mukainen maksuerätaulukko.

6.2. Hankintasopimus

Urakkasopimus laaditaan kokonaisurakan osalta RT:n KVR-Urakkasopimus-lomakkeelle (RT 80278).

6.3. Urakkasuoritusten tai niiden osien valmistuminen ja välitavoitteet, viivästyssakko ja vahingonkorvaus

Urakkasuoritukselle on asetettu sakollisia välitavoitteita liitteessä Urakkaohjelma. Hankkeelle on asetettu viivästyssakkokäytäntö YSE:stä poikkeavalla tavalla ja menettely on kuvattu liitteessä Urakkaohjelma.

Urakoitsija on velvollinen korvaamaan vahingon, jonka urakoitsija, urakoitsijan työntekijä tai urakoitsijan alihankkija tai urakoitsijan sopimuksen mukaisen toiminnan täyttämisessä mahdollisesti käyttämä muu osapuoli virheellään tai laiminlyönnillään tai muulla moitittavalla toimella urakkasuorituksen tuottamisessa aiheuttaa.

6.4. Tietosuoja ja henkilötietojen käsittely

Valittu urakoitsija sitoutuu kaikilta osin toimittamaan palvelun voimassa olevan tietosuoja-asetuksen sekä tarjouspyynnön henkilötietojen käsittelyn ehtoja koskevan liitteen mukaisena.

Osapuolet noudattavat voimassa olevan tietosuojalainsäädännön edellyttämiä menettelytapoja henkilötietojen suojan ja käsittelyn osalta. Jokainen osapuoli vastaa osaltaan siitä, että urakkakohteen henkilötietoja käsitellään tietosuojalainsäädännön, hankintasopimuksen ja tilaajan antamien ohjeiden mukaisesti ja ainoastaan hankintasopimuksen mukaisiin tarkoituksiin.

6.5. Ryhmittymänä tehty tarjous

Tarjous voidaan jättää ryhmittymänä. Ryhmittymällä tarkoitetaan yritysten yhteistyötä hankintasopimuksen saamiseksi. Mikäli tarjouksen jättää ryhmittymä, on ilmoitettava miltä osin ryhmittymän jäsenet tulevat vastaamaan sopimuksen mukaisista suoritteista ja minkälaiseen yhteistyöhön ja sopimukseen ryhmittymän jäsenten vastuut ja velvoitteet perustuvat.

Tarjouksessa tulee ilmoittaa, että hakemus on tehty ryhmittymänä. Myös kaikki ryhmittymän jäsenet tulee ilmoittaa tarjouksessa. Kaikki tarjouspyynnön ja sen liitteiden tarjoajaa koskevat vaatimukset koskevat myös ehdokkaana tai tarjoajana olevaa ryhmittymää.

Ryhmittymän on kyettävä viimeistään sopimuksen allekirjoitushetkellä osoittamaan yksi organisaatio, joka hoitaa kaiken yhteydenpidon tilaajan kanssa. Kuitenkin kaikki ryhmittymän jäsenet yhdessä vastaavat sopimusvastuista allekirjoittamalla hankintasopimuksen. Ryhmittymän on sitouduttava siihen, että tarjouksessa nimetyt ryhmittymän jäsenet ovat käytettävissä hankinnan toteuttamiseen, mikäli ryhmittymä tulee valituksi.

7. Tarjouspyynnön lisätiedot

7.1. Tarkentavat kysymykset ja niiden vastaukset

Rakennuttaja edellyttää, että urakoitsija on tutustunut rakennuspaikkaan ja siellä vallitseviin olosuhteisiin ja ottaa ne tarjouksessaan huomioon. Erillistä kohde-esittelyä ei järjestetä.

Mahdolliset hankintaa koskevat lisätietopyynnöt tulee pyytää suomeksi Kilport-palvelussa osoitteessa https://kilport.fi/ viimeistään 6.5.2022 kello 16.00 mennessä. Tämän ajankohdan jälkeen esitettyihin kysymyksiin ei voida vastata. Ennen kysymysten jättämistä tarjoajan tulee rekisteröityä Kilport-palvelun käyttäjäksi. Esitetyt kysymykset näkyvät nimettöminä niin, että kysymyksen esittäjää ei voida kysymyksestä tunnistaa. Tästä syystä kysymykset tulee muotoilla siten, etteivät ne sisällä liike- tai ammattisalaisuuksia.

Kysymyksiin vastataan ja mahdollinen lisäkirje tiedotetaan mahdollisimman nopeasti ja viimeistään 13.5.2022 klo 22.00 mennessä. Vastaukset sekä mahdollinen lisäkirje näkyvät Kilport-palvelussa osoitteessa https://kilport.fi ja ne toimitetaan suoraan niille käyttäjille, jotka ovat tilanneet hankinnan ilmoitukset tarjouspyynnön kohdan 7.2. mukaisesti.

Tarjoajan tulee huomioida tarjouspyyntöä koskevat kysymykset ja niihin annetut vastaukset ja mahdollinen lisäkirje sekä käyttää hyväkseen mahdollisesti täsmennettyjä tietoja tarjousta antaessaan. Muulla tavoin esitettyihin kysymyksiin ei vastata.

7.2. Hankinnan ilmoitusten tilaaminen

Tarjoaja voi antaa halutessaan Kilport-järjestelmässä sähköpostiosoitteensa kohdassa "Tilaa hankintaan liittyvät ilmoitukset". Antamalla sähköpostiosoitteen oheiseen kenttään tarjoaja voi tilata hankintaa koskevat ilmoitukset automaattisesti annettuun sähköpostiosoitteeseen. Järjestelmä lähettää tällöin tiedon mahdollisiin kysymyksiin annetuista vastauksista ja tarjoajan on helppoa saada ajankohtaisia tietoja hankintaan liittyen. Ilmoitusten tilaus on hankintakohtainen niin, että sähköpostiosoitteita ei käytetä muissa hankinnoissa. Tiedot sähköpostiosoitteista hävitetään automaattisesti viimeistään 30 päivää hankinnan tarjousajan päättymisen jälkeen eikä niitä käytetä muihin tarkoituksiin. 

8. Tarjouksen jättäminen

8.1. Tarjousten jättäminen Kilport-järjestelmään

Tarjoajien tulee varmistaa, että tarjous sisältää hankinta-asiakirjoissa mainitut, pakolliset tiedot ja että annetut tiedot ovat asiakirjoista helposti luettavissa ja löydettävissä. Jättämällä tarjouksen tähän tarjouspyyntöön tarjoaja hyväksyy tarjouspyynnössä ja sen liitteenä olevissa asiakirjoissa olevat ehdot.

Tarjousaika päättyy 25.5.2022 klo 12.00. Tarjoukset jätetään Kilport- palveluun osoitteessa https://kilport.fi.

Tarjous on jätettävä laskenta-aineistoon sisältyvällä liitteellä Urakkatarjouslomake.

Hankintayksikkö suosittelee, että tarjoaja tutustuu Kilport-palvelun toimintaan huolellisesti ja hyvissä ajoin. Tarjous on turvallista jättää hyvissä ajoin ennen tarjousajan päättymistä, sillä annetut tarjoukset eivät tule tilaajan tietoon ennen tarjousajan päättymistä. Hankintayksikkö suosittelee, että tarjoukset jätetään vasta mahdollisiin lisäkysymyksiin annettujen vastausten sekä mahdollisen lisäkirjeen julkaisun jälkeen. Tarjoajan tulee huomioida tarjouspyyntöä koskevat kysymykset ja niihin annetut vastaukset ja mahdollinen lisäkirje sekä käyttää hyväkseen mahdollisesti täsmennettyjä tietoja tarjousta antaessaan.

Kilport on suojattu, sähköinen järjestelmä johon tarjous on turvallista jättää. Tarjouksen jättäjä voi muokata tallentamaansa tarjousta ennen tarjousajan umpeutumista. Tarjousasiakirjat tulee antaa pyydetyssä formaatissa ja mahdollisimman vakiotiedostomuotoisina, joita ovat .pdf, .doc/.docx, .ppt/.pptx ja .xls/.xlsx.

8.2. Asiakirjojen julkisuus

Mikäli tarjousasiakirjoihin sisältyy julkisuuslain nojalla salassa pidettäviä liike- ja ammattisalaisuuksia, tarjoajan tulee merkitä nämä yksityiskohtaisesti tarjoukseensa ja samalla perustella, miksi kyseiset tiedot ovat julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 20 kohdassa tarkoitettuja salassa pidettäviä liike- ja ammattisalaisuuksia. Tarjouksen vertailussa käytettävää hintatietoa ei pidetä liikesalaisuutena. Jos tarjoaja ei ilmoita liike- ja ammattisalaisuuksiaan edellä vaaditulla tavalla, hankintayksiköllä on oikeus pitää tarjoajan tarjousta kokonaisuudessaan julkisena.

8.3. Osoitetiedot täytäntöönpanoa ja lisäselvityspyyntöjä varten

Hankintayksikkö toimittaa hankintapäätöksen tiedoksi sähköpostilla. Tätä varten tarjoajan tulee ilmoittaa tarjouksessaan sähköpostiosoite, johon hankintapäätös ja sen täytäntöönpanotiedot osoitetaan. Sähköpostiosoitteeseen osoitetaan myös mahdolliset lisäselvityspyynnöt. 

9. Tarjouspyynnön liitetiedostot

Liite 01 Asiakirjaluettelo
Liite 02 Kaupalliset ja tekniset asiakirjat
Liite 03 Tarjouspyynnön liite, sisältöön tarkennukset 4.4.2022
Liite 04 ESPD-lomake xml-muodossa
Liite 05 ESPD-asiakirja pdf-muodossa
Liite 06 ESPD-asiakirja doc-muodossa

10. Tarjouksen liitteet

Tarjouksen liitteenä tulee toimittaa vähintään alla luetellut tiedot :

ESPD-lomake tai ESPD-asiakirja täytettynä (yksi lomake tai asiakirja per tarjous riittää)
Luotettava Kumppani-raportti tai vastaavat todistukset
Referenssiselvitys
Selvitys toteutuneesta liikevaihdosta
Urakkatarjouslomake täytettynä