Lataa PDF Takaisin Tarjouspyyntö Siivouspalveluhankinta - Satakunnan ammattikorkeakoulu SAMK Oy

Siivouspalveluhankinta
Satakunnan ammattikorkeakoulu SAMK Oy

Tarjouspyyntö
01.12.2016, 01.00

1. Yleistä

Satakunnan ammattikorkeakoulu Oy (SAMK) www.samk.fi on 6300 opiskelijan ja yli 400 asiantuntijan monialainen, kansainvälisesti suuntautunut korkeakoulu. Koulutustarjonnan ja tutkimustoiminnan moninaisuudesta johtuen korkeakoulussa on runsaasti toiminnaltaan erilaisia tiloja.

SAMKille valmistuu uusi kampus Porin keskusta-alueelle Asema-aukion viereen osoitteeseen Satakunnankatu 25.  SAMK muuttaa  näihin uusiin tiloihin toukokuusta 2017 alkaen ja opiskelu uudella kampuksella alkaa täydellä teholla syyskuun alussa 2017.

Uudelle kampukselle siirtyy n. 280 työntekijää ja n. 3500 opiskelijaa.

Samassa kiinteistössä SAMKin kanssa tulee toimimaan myös K-kauppa ja apteekki. Näiden tilojen siivous ei kuulu hankinnan piiri

1.1. Hankintayksikkö

Hankintayksikkönä  on Satakunnan ammattikorkeakoulu Oy (Y-tunnus 2388924-4). Tässä kilpailutuksessa hankintayksikkö käyttää sähköistä Kilport -ohjelmistoa. Kilport  mahdollistaa kilpailutusprosessin toteuttamisen suljetussa järjestelmässä.  Hankintalain mukaiset tarjouspyynnöt julkaistaan myös HILMA -ilmoituskanavalla.

Kilpailutukseen osallistuva yritys saa avoimesti ladata tarjouspyyntöasiakirjat itselleen Kilportissa. Tarjousten jättäminen Kilport –ohjelmistoon  opastetaan myöhemmin kohdassa "tarjousten jättäminen".

2. Hankinnan kuvaus

Tarjouspyyntö käsittää siivouspalvelun hankinnan uuden SAMK Kampus Porin  puhtaanapitoon.  Hankinta käsittää sekä ylläpito- että perussiivouksen.

2.1. Kohteen perustiedot

Uuden kampuksen  laajuus on n. 19 300 m2. Siivottava  pinta-ala on tätä hieman pienempi. Kampuksella on hyvin erityyppisiä tiloja, henkilöstön monitilaympäristöjä, neuvotteluhuoneita, ryhmätyötiloja, jaettavia monimuotoluokkia,  tekniikan koulutuksessa tarvittavia laboratorioita, sosiaali- ja hoitotyön  koulutuksessa tarvittavia terapia- ja hoitoluokkia, tasalattiainen monitoimisali, lounasravintola, tiedekirjasto ym.

Kampus on avoinna yleensä kuutena päivänä viikossa,  ma-pe klo 8- 20 ja lauantaisin arviolta klo 9- 15, jolloin opetustiloista on käytössä noin kolmannes.

Kaikki tilat ovat uusia.

Kampus on esteetön. Tämä on huomioitava  siivousaineiden ja – tapojen valinnassa. Kampus on savuton.

Jos siivottavassa pinta-alassa tapahtuu olennaisia muutoksia sopimuskauden aikana, palvelumaksun muutoksesta sovitaan yhdessä.

Tarjouspyyntö käsittää siivouspalvelun hankinnan uuden SAMK Kampus Porin puhtaanapitoon.  Hankinta käsittää sekä ylläpito- että perussiivouksen.

Kohteen pohjapiirustukset ja julkisivukuvat löytyvät kappaleesta 9 Tarjouspyynnön liitteet, jossa on linkki SAMK:n sivuille

2.2. Sopimusaika

Siivouspalvelun hankintasopimus alkaa 1.5.2017 ja päättyy 30.4.2021.  Mahdollinen optioaika sen jälkeen on kaksi vuotta. SAMK päättää option käyttämisestä viimeistään neljä kuukautta ennen sopimuskauden loppua.  Optiolla tarkoitetaan mahdollisuutta sopimuksen jatkamiseen entisin ehdoin.

SAMK pidättää myös oikeuden jatkaa sopimusta aina siihen saakka, kunnes seuraavan tarjouskilpailun tulos on saanut lainvoiman.  Tästä neuvotellaan palvelun tuottajan kanssa erikseen.

2.3. Hankintamenettely

Hankinta toteutetaan avoimella menettelyllä EU-hankintana. Tarjous on tehtävä suomen kielellä. Osa- tai vaihtoehtoisia tarjouksia ei huomioida.

3. Hankinnan vaatimukset

3. Siivouspalvelua koskevat vaatimukset

3.1. Palvelutasovaatimus

Tarjouspyynnön liitteenä on hankintayksikön laatima palvelutasovaatimus kohteiden tiloista, siivoustiheydestä sekä laadullisesta vaatimustasosta.  Niiden mukainen toiminta on perusedellytys tarjouksen ottamiseen tarjousvertailuun.

Vuodenvaihteessa 2017/ 2018 tarkastetaan palvelutasovaatimuksen sisältö,  kun nähdään, miten hyvin se vastaa  tarkoitusta. Samalla selviää viikonloppukäytön laajuus. Tarkennukset tehdään ja sovitaan yhdessä tilaajan ja palvelun tuottajan kanssa.

Opetus – ja henkilöstön työtilojen  sekä monitoimisalin tulee olla siivottuna päivittäin klo 8.00 mennessä. Tilat siivotaan palvelutasovaatimusten mukaisesti, sisältäen kaikki tilaluettelon tilat. Kulkuluvat ja toiminta tiloissa sekä yleinen perehdytys sovitaan riittävän tarkasti ennen toiminnan aloittamista.

3.1.1. Opetuksellinen ja opetukseton aika

Opetuksellinen aika on 1.1 -15.6. ja 15.8.- 31.12. Ajankohtiin liittyvät lomat ajoittuvat viikoille 8 ja 43, jolloin kampuksella  on  opetustoimintaa vähemmän, arviolta  40 %  normaalikuormituksesta. Vuodenvaiheen tienoilla opetuksessa on n. 2 viikon tauko.

Opetuksettomana aikana  16.6.- 14.8. suurin osa opettajista on vapaajaksoilla. Muun henkilökunnan tavanomainen  kesälomakuukausi on heinäkuu ja osin myös elokuu. Opetuksettomana aikana kampuksella voidaan järjestää satunnaisia kesäopintojaksoja ja tiloissa voi olla muuta toimintaa  kuin opetusta.

Kirjasto on kiinni vuodenvaihteessa viikon ja heinäkuussa n. kolme viikkoa.

Ravintola on auki läpi vuoden.

Perussiivous suoritetaan opetuksettomana aikana palvelutasovaatimuksen mukaisesti.

Mahdollisista erillissiivouksista sovitaan valitun palveluntuottajan kanssa erikseen.

3.1.2. Siivouspalvelun  seuranta,  valvonta  ja  kehittäminen

Siivouksen laadullista ja toiminnallista tasoa seuraavat  Porin kaupungin puhdistuspalvelupäällikkö sekä SAMKin  kiinteistö- ja turvallisuuspäällikkö, joka samalla toimii myös kohteen vastuullisena yhteyshenkilönä. Kohteen käytännön seurantaa ja valvontaa suorittavat myös vahtimestarit.

Kolme  kertaa vuodessa pidetään tilaajan ja palvelun tuottajan yhteinen arviointipalaveri siivouspalvelun toimivuudesta. Palvelun tuottaja seuraa omaa laadunseurantaa ja raportoi vähintään kaksi kertaa vuodessa em. henkilöille.

Palvelun tuottaja järjestää näiden lisäksi kaksi kertaa vuodessa laatukyselyn henkilökunnalle, kerran keväällä ja kerran syksyllä, jonka jälkeen pitää palaute- ja perehdytystilaisuuden SAMKin henkilökunnalle ja opiskelijoille siivoukseen liittyvistä asioista.

Palvelun tuottaja ja tilaaja sitoutuvat yhdessä aktiivisesti etsimään keinoja, joilla henkilöstön ja opiskelijoiden tyytyväisyys siivouksen laatuun pysyy korkealla.

SAMK voi rehtorin päätöksellä vuosittain hyvittää siivouspalvelun tuottajaa  erikseen sopimusneuvottelujen yhteydessä sovittavalla tavalla.  Hyvitys voi maksimissaan olla 2 % verottomasta vuosilaskutuksesta.

Palvelun tuottaja ja tilaaja sitoutuvat  edelleen yhdessä aktiivisesti etsimään keinoja, joilla  siivouskustannusta saadaan pienennettyä laatua laskematta. Kun tällaisesta keinosta on yhdessä sovittu  ja se otettu käyttöön, jaetaan saatu hyöty tasan palvelun tuottajan ja tilaajan kesken.

Mikäli palvelun tuottaja ei ole toiminut palvelutasovaatimuksen mukaisesti eikä siivouspalvelusuoritus tästä syystä täytä sopimuksen mukaisia laatuvaatimuksia, SAMK reklamoi välittömästi kirjallisesti (sähköpostilla) palvelun tuottajaa havaituista puutteista. Palvelun tuottajalla on oikeus viimeistään seuraavan työpäivän aikana korjata puutteellinen suorituksensa.

Reklamaatiotilanteessa jäljempänä luetellut kiireelliset työt on kuitenkin suoritettava välittömästi reklamoinnin jälkeen. Vasteaika on tällöin 1 tunti. Vasteaika tarkoittaa, että siivoustyö on suoritettu yhden tunnin aikana palvelupyynnöstä laskien. Näitä ovat

  • saniteettitarvikkeiden täydennykset
  • sosiaali- ja saniteettitilojen laatupoikkeamien korjaavat toimenpiteet
  • pääsisäänkäynnin sekä –aulojen, kokous- ja edustustilojen laatupoikkeamien korjaavat toimenpiteet ja
  • eritetahrojen poistot.

Mikäli palvelusuoritusta ei reklamaatiosta huolimatta ole tehty kohtuullisessa ajassa tai sen laatua ei reklamoinnista huolimatta ole kohtuullisessa ajassa saatu vastaamaan sopimuksessa sovittua palvelutasovaatimusta, on SAMKilla oikeus vähentää sopimushinnasta enintään 500 € (alv 0 %) / reklamaatio. Sanktio vähennetään välittömästi kohdekuukauden tai seuraavan kuukauden palvelumaksusta.

Erikseen tilattavat tai palvelukuvaukseen kuuluva perussiivous suoritetaan yhdessä sovittuun ajankohtaan mennessä. Mikäli perussiivouksia ei ole suoritettu sovittuun päivämäärään mennessä, maksaa palvelun tuottaja SAMKille viivästyssakkoa jokaiselta alkavalta viikolta 1000 €.

3.2. Siivouspalvelun sisältö

Palveluntuottaja toimittaa tarvittavat siivousaineet, -välineet ja -koneet. Palveluntuottaja sitoutuu noudattamaan kiinteistön lajitteluohjetta ja toimittamaan lajittelun mukaiset biojätepussit, roskapussit ja jätesäkit.

Palveluntuottajan on hyväksytettävä käyttämänsä siivouskoneet ja –aineet tilaajalla hyvissä ajoin ennen niiden hankkimista tai käyttöönottoa.

Palveluntuottaja hankkii tilaajan hankintasopimuksen mukaisesti ja nimiinsä hygieniatarvikkeet sekä huolehtii niiden täytön annostelijoihin.

3.3. Palveluntuottajalta edellytettävät vaatimukset

3.3.1. Yrityksen kelpoisuusehto

Tarjoajalla tulee olla kokemusta vastaavanlaisista tai -kokoisista siivouspalvelutehtävistä ja tarjouksessa on esitettävä referenssit  Suomessa sijaitsevista kohteista viimeisen kahden vuoden ajalta.

Tarjoajan on kuuluttava ennakkoperintärekisteriin ja esitettävä pyydettäessä verojäämätodistus sekä todistus sosiaaliturva- ja eläkemaksujen täyttämisistä.

Tarjoajalla tulee myös olla riittävä, (minimi 300.000 euron suuruinen) vastuuvakuutus, jossa on myös korvausvastuu kolmansille osapuolille ja omavastuu enintään 5.000 euroa. Ennen hankintasopimuksen allekirjoittamista tarjoajan on esitettävä vakuutustodistus voimassaolevasta vastuuvakuutuksesta.

Tarjoajan liikevaihdon tulee olla vähintään  500 000 € viimeksi päättyneeltä tilikaudelta.

3.3.2. Toimipiste

Tarjoajalla tulee olla toimipiste Porissa tai seutukunnalla, josta palvelu logistisesti ja kestävän kehityksen periaatteita noudattaen voi luotettavasti toimia.

3.4. Siivouspalvelulta edellytettävät vaatimukset

Työntekijöilta edellytetään laitoshuoltajan tai palvelutuottajan antamaa vastaavaa koulutusta sekä siivousalan työkokemusta. Laitoshuoltajien edellytetään käyttävän yhtenäistä työasua, henkilökorttia ja heiltä odotetaan asiallista käyttäytymistä. Laitoshuoltajien tulee osata suomen kieltä sekä suullisesti että kirjallisesti.  Laitoshuoltajilla tulee olla suoritettuna siivouskone ajokortti.

Kohteesta vastaavalla työnjohtajalla tulee olla vähintään siivousteknikon tai alan restonomin tutkinto ja työkokemusta siivousalan esimiestyöstä.

Työnjohtajan tulee olla tavoitettavissa kohteessa päivittäin klo 8-14 välisenä aikana.

3.5. Alihankinta

Palveluntuottajalla on mahdollisuus käyttää alihankintaa osana palvelua. Alihankinta on hyväksytettävä tilaajalla etukäteen.  Palveluntuottaja vastaa alihankkijan työstä kuten omastaan.

3.6. Palvelukuvaus

Siivouspalvelun laadullinen toiminta tulee esittää erillisellä, tarjoukseen liitettävällä palvelukuvauksella. (max 3 A4 sivua). Palvelukuvauksessa tarjoaja määrittelee toimintatapansa tämän hankinnan siivouspalvelun toteuttamisessa tarjouspyynnön vaatimuksiin vastaten. Erityisesti tulee määritellä lattioidenhoito- ja konemenetelmät siivoustaajuuksin ja tilatyypeittäin. Palveluntuottajan tulee myös määritellä kohteissa käyttämänsä siivouskoneet.

Palvelukuvauksessa tarjoaja varmentaa  myös siivouspalvelun toimintavarmuuden toteutumisen. Palveluntuottajan tulee määritellä vuosisuunnittelun ohella päivittäiseen siivoukseen käytettävän työajan ja henkilömäärän. Henkilömäärän tulee olla riittävä vaaditun puhtaustason saavuttamiseksi. Niin ikään henkilöstön kehittäminen ja koulutus tulee sisällyttää palvelukuvaukseen.

Tarjoukseen ei sisällytetä yrityksen markkinointi- tai yleisesitteitä.

Palvelukuvaus liitetään sopimukseen sopimusasiakirjaksi.

3.7. Tilaajavastuu

Hankintaan sovelletaan tilaajavastuulakia ja tarjoajalta edellytetään sen ehtojen täyttämistä. Hankintayksikkö varmistaa tilaajavastuulain toteutumisen viimeistään ennen hankintasopimuksen tekemistä.

3.8. Muut vaatimukset

Hankinnassa noudatetaan tarjouspyynnön liitteenä olevaa vastuunjakoa.

Tarjouksen tulee olla sitovana voimassa 3 kk tarjousajan päättymisestä.

4. Tarjouksen hinnoittelu

Tarjouksen hinnoittelun tulee sisältää kaikki siivouspalvelun kustannukset. Tarjousten hintavertailu toteutetaan siivouksen vuosikustannuksena. Vuosikustannus käsittää sekä ylläpitosiivoukset että perussiivouksen,  alv 0

4.1. Hinnoitteluperuste

Tarjouksessa on ilmoitettava seuraavat hinnat:

  • ylläpitosiivous opetuksellisena aikana  €/vko että €/vuosi, alv 0 %.
  • ylläpitosiivous opetuksettomana aikana  €/vko että €/ vuosi, alv 0%
  • perussiivous   €   / vuosi, alv 0 %.

4.2. Tarjouslomake

Tarjoushinta annetaan  liitteenä olevalla tarjouslomakkeella. Tarjouksen  on oltava voimassa kaksi kuukautta sen jättämisestä.

4.3. Hintamuutokset

Tarjoushinnan  tulee olla kiinteästi voimassa 30.4.2018  saakka .Tämän jälkeen hinta sidotaan palkansaajien ansiotasoindeksiin sopimusneuvotteluissa sovittavalla tavalla.

5. Tarjouksen hyväksyminen

Tarjouksista hyväksytään kokonaistaloudellisesti edullisin. Tämä tarkoittaa, että jos  tarjoaja täyttää hankinnalle kohdassa 3. asetetut vaatimukset,  niin valintaperusteena  on halvin tarjoushinta.

6. Toimitus- ja maksuehdot

6.1. Maksuehto ja laskutusehto

Maksuehto on 21 päivää netto. Laskutus tapahtuu kuukausittain jälkikäteen.

6.2. Hankintasopimus

Hankinnasta laaditaan kirjallinen hankintasopimus sen jälkeen, kun päätös hankinnasta on saanut lainvoiman.

6.3. Reklamointi ja sopimuksen mahdollinen purkaminen

Mikäli palvelussa on huomautettavaa, asiasta reklamoidaan palveluntuottajaa. Reklamointiprosessi toteutetaan kirjallisesti ja siihen palveluntuottajan tulee vastata myös kirjallisesti viiden päivän  kuluessa reklamoinnin tekemisestä. Jos hankintayksikön näkemys palvelunlaadusta reklamoinnista huolimatta ei vastaa palvelutasovaatimusta, hankintayksikkö neuvottelee hinnanalennuksesta tai 3 kirjallisen reklamaation jälkeen purkaa palvelusopimuksen 2 kuukauden irtisanomisajalla.

Hankintasopimus päättyy ilman erillistä irtisanomista sopimuskauden päättyessä

6.4. Julkiset sopimusehdot

Hankintaan sovelletaan muilta osin julkisia yleisiä sopimusehtoja, JYSE 2014  Palvelut.

7. Tarjouspyynnön lisätiedot

7.1.Hankinnan esittely

Hankintayksikkö edellyttää tarjouksen tekemiseksi kohteeseen tutustumisen. Koska kohde on vielä rakenteilla ja kulkeminen siellä rajoitettua,  kohteeseen voi tulla tutustumaan  korkeintaan  kaksi henkilöä tarjousta tekevästä yrityksestä.

Kohteen esittely pidetään 12.12.2016  klo 12.00 alkaen työmaalla osoitteessa Satakunnankatu 25. Kokoontuminen parkkipaikalla.

Esittelytilaisuuteen tulee ilmoittautua  Harri Vihtilälle, harri.vihtila@samk.fi, viimeistään 9.12.2016. Esittelytilaisuudessa ei vastata kysymyksiin, vaan esille nousevat kysymykset tehdään Kilport-ohjelmistossa, jossa niihin vastataan kirjallisesti.

7.2. Kysymykset ja niihin vastaaminen

Mahdolliset hankintaa koskevat lisätietopyynnöt tulee pyytää Kilport- ohjelmistossa osoitteessa https://kilport.fi viimeistään 29.12.2016 klo 12 . Ennen kysymysten jättämistä tarjoajan tulee rekisteröityä Kilport- ohjelmiston käyttäjäksi.

Kysymys näkyy rekisteröityneillä käyttäjillä kyseisen hankinnan kohdalla Näytä- toiminnon alla avoimesti ja anonyyminä. Kysymyksiin vastataan mahdollisimman reaaliajassa ja viimeistään 03.01.2016 kello 12:00 mennessä. Vastaukset näkyvät edellä mainitussa paikassa.

Muilla tavoin esitettyihin kysymyksiin ei vastata.

8. Tarjouksen jättäminen

8.1. Kilport -tarjousten jättäminen

Tarjoukset jätetään viimeistään  13.01.2016 klo 12.00. Tarjoukset jätetään Kilport- palveluun osoitteessa https://kilport.fi.

Jättääkseen tarjouksen, yrityksen tulee ensimmäisellä kerralla rekisteröityä Kilport- ohjelmistoon osoitteessa https://kilport.fi/. Rekisteröinnistä yritys saa  itselleen käyttäjätunnuksen ja salasanan, jolla pääsee kirjautumaan Kilport-ohjelmistoon.

Tarjousasiakirjat tulee antaa pyydetyssä formaatissa ja mahdollisimman vakioversioina, joita ovat pdf, word, ppt ja excel.

8.2. Asiakirjojen julkisuus

Julkisuuslain mukaan hankinta-asiakirjat ovat julkisia, kun päätös on tehty ja päätöspöytäkirja allekirjoitettu. Hinta ei ole salainen. Mikäli hankinta-asiakirjoihin liittyy salassa pidettäviä asioita, tulee ne tarjouksessa selkeästi ilmoittaa erillisellä liitteellä.

Hankintayksikkö harkitsee, ovatko liikesalaisiksi esitetyt asiakirjat lain mukaan salassa pidettäviä.

8.3. Osoitetiedot täytäntöönpanoa varten

Hankintayksikkö toimittaa hankintapäätöksen tiedoksi sähköpostilla. Tätä varten tarjoajan tulee ilmoittaa tarjouksessa sähköpostiosoite, johon hankintapäätös ja sen täytäntöönpanotiedot osoitetaan.

 

Satakunnan ammattikorkeakoulu Oy

Jussi Koskinen

kiinteistö- ja turvallisuuspäällikkö

9. Tarjouspyynnön liitetiedostot

Tarjousta täydentävät liitetiedostot löytyvät SAMK:n sivuilta osoitteesta

https://www.dropbox.com/sh/a0g6yi1ff56xhi3/AACbkEJWJ8xfS61T-WdKj6tRa?dl=0

10. Tarjouksen liitteet

Tarjouksen liitteenä tulee toimittaa palvelukuvaus sekä tarjouslomake