1.1 Hankintayksikkö
Porin Linjat Oy on Porin kaupungin kokonaan omistama paikallisliikenneyhtiö. Yhtiö on toiminut tällä nimellä vuodesta 1976, jolloin Porin kaupunki aloitti oman joukkoliikenteen palvelutuotannon. Paikallisliikenteen historia Porissa on alkanut jo ennen sotia, pääosa aikaisemmin liikennettä hoitaneista yhtiöistä on sittemmin tullut Porin Linjojen omistukseen yrityskauppojen myötä. Yhtiön tehtävänä on hoitaa ja kehittää Porin ja Ulvilan paikallis- ja lähiliikennettä. Porin Linjat Oy työllistää noin 90 henkeä sekä operoi 50 linja- autolla. Yhtiön toimisto ja varikko sijaitsevat Porin Tikkulan kaupunginosassa.
Paikallisliikenteen lisäksi tuotamme myös laadukkaita tilausajoja asiakkaidemme tarpeisiin.
1.2. Kilport –palvelu
Porin Linjat Oy käyttää tämän hankinnan kilpailuttamisessa sähköistä Kilport - kilpailutuspalvelua. Kilport mahdollistaa kilpailutusprosessin toteuttamisen suljetussa järjestelmässä. Hankinta julkaistaan myös HILMA- ilmoituskanavalla osoitteessa https://www.hankintailmoitukset.fi . Hankinta-asiakirjat ovat avoimesti ladattavissa Kilport- palvelusta, osoitteesta https://kilport.fi.
Kesäkuusta 2021 alkaen on hankintayksikön ja toimivaltaisen viranomaisen välillä solmittu hankintasopimus, joka sallii alihankinnan käytön tietyin edellytyksin. Tämän hankinnan kohteena on linja 69, Kiikoisten ABC – Lavia – Pori sekä Pori – Lavia – Kiikoisten ABC. Linja liikennöidään kumpaankin suuntaan kerran päivässä maanantaista perjantaihin arkipäivisin. Linjan aikataulu ja reittikuvaus ovat tarjouspyynnön liitteenä 01.
2.1. Sopimusaika
Sopimuskausi alkaa kirjallisen hankintasopimuksen allekirjoittamisen jälkeen ja hankintasopimus päättyy ilman erillistä irtisanomista 31.12.2023. Hankintayksikön tavoitteena on saada sopimuskausi alkamaan 1.1.2022 alkaen.
2.2. Hankintamenettely
Hankinta toteutetaan hankintalain (1397/2016) 32 § mukaisella avoimella menettelyllä mainitun kansallisen kynnysarvon ylittävänä palveluhankintana. Osatarjouksia tai vaihtoehtoisia tarjouksia ei voida hyväksyä.
Tarjous kaikkine asiakirjoineen on tehtävä suomen kielellä. Tarjousten tulee olla voimassa kolme (3) kuukautta tarjousajan päättymisen jälkeen.
2.1.1 Hankintamenettelyn yleisiä periaatteita
Julkisessa hankinnassa annettu tarjous on tekijäänsä sitova ja velvoittava. Tarjousajan päätyttyä tarjousta ei voi muuttaa eikä yksipuolisesti peruuttaa. Tarjous on toimitettava hankintayksikölle tarjouspyynnössä ilmoitettuun osoitteeseen, pyydetyllä tavalla ja annetussa määräajassa. Vastuu tarjouksen toimittamisesta oikein on tarjouksen tekijällä.
Tarjouksen tulee olla tarjouspyynnön mukainen eikä se saa sisältää omia ehtoja. Vaatimus on ehdoton ja koskee niin tarjoajan soveltuvuutta, tarjouksen sisältöä, pyydettyjä asiakirjoja kuin myös tarjouksen liitteitä. Tarjouksessa annettu hinta on lopullinen eikä sitä voi muuttaa tai tinkiä.
Mikäli saaduista tarjouksista yksikään ei vastaa tarjouspyyntöä tilaajan edellyttämällä tavalla taikka olosuhteet tarjouskilpailun aikana muuttuvat sellaisiksi ettei tilaaja voi hyödyntää tarjouskilpailun tuloksia, tilaaja voi keskeyttää hankintamenettelyn.
Tarjoaja, jolla ei voida katsoa olevan teknisiä, taloudellisia tai muita edellytyksiä hankinnan suorittamiseksi tai joka on laiminlyönyt verojen ja lakisääteisten sosiaalimaksujen suorittamisen Suomessa tai siinä maassa, jossa tarjoajan pääpaikka sijaitsee, voidaan sulkea pois tarjouskilpailusta. Toimittaja, joka syyllistyy väärien tietojen antamiseen toimittaessaan tietoja tai, joka ei asetetussa määräajassa toimita pyydettyä selvitystä, suljetaan pois tarjouskilpailusta.
Mahdolliset lisätietopyynnöt tulee pyytää tarjousaikana ja tämän tarjouspyynnön kappaleen 7 ohjeiden mukaisesti. Muilla tavoin esitettyihin kysymyksiin ei vastata. Hankintayksikkö ei anna väliaikatietoja saaduista tarjouksista, hankintapäätöksen valmistelusta eikä sen aikataulusta.
3.1. Palveluntuottajalta edellytettävät vaatimukset
3.1.1. Yrityksen kelpoisuusehto
Hankintaan sovelletaan tilaajavastuulakia (1233/2006) ja tarjoajalta edellytetään sen ehtojen täyttämistä. Asian varmistamiseksi tarjoajan on liitettävä tarjoukseen Vastuu Group -palvelun voimassa oleva Luotettava Kumppani-raportti tai muut vastaavat todistukset tai dokumentit. Selvityksistä on käytävä ilmi tilaajavastuulain edellytysten täyttyminen. Mikäli selvityksiä ei ole toimitettu tarjouksessa tai käy ilmi, ettei pyydettyjen todistusten ja selvitysten mukaisia asioita ole hoidettu lain edellyttämällä tavalla, tilaajalla on oikeus sulkea tarjoaja tarjouskilpailusta sekä purkaa hankintasopimus tai tätä edeltänyt hankintapäätös. Valittu palveluntuottaja toimittaa tilaajavastuulain mukaiset raportit vuosittain hankintayksikölle.
Kaikkien tarjouksessa annettavien todistusten ja selvitysten tulee olla ajantasaisia, enintään kolme (3) kuukautta vanhoja sekä voimassa tarjousajan päättymishetkellä. Tarjoajan tulee varmistaa, että kaikkien hankinta-asiakirjoissa esitettyjen vaatimusten täyttyminen on selvästi ja yksiselitteisesti todennettavissa tarjousasiakirjoista.
3.2. Palvelun tuottamiseen kohdistuvat vaatimukset
Tarjoajalla on oltava koko sopimuskauden ajan voimassaoleva liikennelupa toiminnan harjoittamiseen. Tarjoajan on noudatettava alalla voimassaolevaa, yleissitovaa työehtosopimusta.
3.2.1. Kalusto
Linjalla on käytettävä kuljetukseen sopivaa linja-autoa, jonka päästöluokka on EURO 5 tai ylempi. Autossa on oltava riittävä määrä istuma- ja seisomapaikkoja linjalla kulkevia matkustajia varten. Linjalle ei aseteta saattoautoa. Mikäli matkustajamäärä pysyy alle 50 matkustajassa kerrallaan, valittava liikennöitsijä huolehtii tämän vaatimuksen täyttymisestä. Autossa on oltava mahdollisuus kuljettaa lastenvaunuja sekä tilapäisesti polkupyöriä.
Tarjoukseen on sisällytettävä vapaamuotoinen selvitys käytettävästä kalustosta, liikennöitsijän varikko-olosuhteista sekä vara-auton toimittamisen vasteajasta mahdollisen autorikon tai muun esteen sattuessa.
3.2.2. Lipputuotteet ja rahastuslaitteet
Linjalla ovat käytössä Porin ja Ulvilan paikallisliikenteen lipputuotteet. Porin Linjat Oy toimittaa rahastuslaitteen tarjouskilpailussa valitun liikennöitsijän käyttöön, jonka asentamisesta huolehtii liikennöitsijä. Lipputulot tilitetään Porin Linjat Oy:lle edelleen tilitettäväksi.
Tilaajan rahastusjärjestelmä saattaa muuttua vuonna 2023. Mikäli näin tapahtuu, tilaaja hoitaa kustannuksellaan tarvittavan rahastuslaitteen valitun liikennöitsijän käyttöön.
3.3. Alihankinta
Palveluntuottajalla on oikeus käyttää palvelun tuottamisessa alihankkijoita vain erikseen perustellusta syystä. Poikkeuksellinen alihankintatarve tulee aina hyväksyttää tilaajalla ennen palvelun toteuttamista alihankintana. Palveluntuottaja vastaa käyttämänsä alihankkijan osuudesta kuten omastaan sekä vastaa siitä, että alihankkija noudattaa omalta osaltaan hankintasopimuksen mukaisia velvoitteita. Myös alihankkijoiden tulee täyttää hankinta-asiakirjoissa asetetut vaatimukset.
Tarjoajan tulee ilmoittaa tarjouksessaan, minkä osan sopimuksesta se aikoo antaa alihankintana kolmansille, sekä ehdotetut alihankkijat. Ilmoitus ei rajoita pääasiallisen tarjoajan vastuuta hankinnan toteuttamisesta.
Hankintayksiköllä on oikeus tarkastaa, onko olemassa perusteita alihankkijan poissulkemiseksi hankintalain pakollisten ja harkinnanvaraisten poissulkemisperusteiden nojalla. Mikäli alihankkijaa koskee jokin laissa mainittu poissulkemisperuste, tarjoajan on korvattava ehdotettu alihankkija.
3.4. Muut ehdot
Joukkoliikenneviranomaisella on mahdollisuus tehdä muutoksia liikennöintiin sopimuskauden aikana. Tilaaja pidättää siten oikeuden muuttaa tarvittaessa reitti- tai aikatauluehtoja. Mahdollisista muutoksista sopimuskaudella sovitaan hankintalain vaatimusten ja JYSE 2014 Palvelut (päivitysversio 2017) -sopimusehtojen mukaisesti. Tilaaja ilmoittaa mahdollisista muutoksista vähintään kolme (3) kuukautta ennen muutoksia.
Tarjous annetaan liitteellä 02 Tarjouslomake, euroina, alv 0%. Tarjoushinta annetaan muodossa euroa per päivä.
Annettavan tarjoushinnan tulee olla kiinteästi voimassa 31.12.2023 saakka. Mahdollisissa hinnanmuutoksissa noudatetaan JYSE 2014 Palvelut (päivitysversio 2017) mukaista menettelyä.
Vaatimukset täyttävistä tarjouksista palveluntuottajaksi valitaan kokonaistaloudellisen edullisuuden mukaisesti tarjous, joka on hankintayksikön kannalta hinnaltaan halvin.
6.1. Maksuehto ja laskutusehto
Toteutunut liikennöinti laskutetaan kerran kuukaudessa seuraavan kuukauden 5. päivä. Maksuehto on 21 vrk.
6.2. Hankintasopimus
Kirjallinen hankintasopimus laaditaan, kun päätös hankinnasta on saanut lainvoiman. Sopimuksen voimaantulo edellyttää lisäksi toimivaltaisen viranomaisen hyväksyntää. Hankintasopimus katsotaan syntyneeksi hankintasopimuksen molempien osapuolten allekirjoituksella.
6.3. Sopimusehdot
Hankintaan sovelletaan hankinta-asiakirjoista ilmenevin poikkeuksin julkisia yleisiä sopimusehtoja JYSE 2014 Palvelut (päivitysversio 2017).
6.3.1. Ryhmittymänä tarjoaminen
Tarjoajien välinen tarjousyhteistyö ei ole hyväksyttyä, mikäli ryhmittymänä tarjoaminen muodostaa kilpailulain (948/2011) 5 §:n mukaisen kielletyn kilpailunrajoituksen. Näin on erityisesti silloin, kun kunkin yrityksen kapasiteetti olisi yksinkin riittänyt tarjouksen tekemiseen eli ryhmittymään kuuluvat yritykset pystyisivät yksin ilman tarjousyhteistyötäkin täyttämään tarjouspyynnön vaatimukset ja osallistumaan hankintamenettelyyn itsenäisesti. Ryhmittymänä tarjoaminen on sallittua vain silloin, kun yksikään ryhmittymän jäsenistä ei pysty suoriutumaan hankinnan toteuttamisesta itsenäisesti. Jotta kyse olisi sallitusta yhteistarjouksesta, tulee jokaisen ryhmittymään kuuluvan yrityksen osallistua hankintasopimuksen mukaisen työn suorittamiseen.
6.3.2. Kartelleja koskeva sopimussakkoehto
Palveluntuottaja vahvistaa hankintasopimuksen allekirjoituksella, ettei se ole sopimuksen tarjouskilpailun aikana tai sopimuksentekohetkellä syyllistynyt kilpailulain tarkoittamaan keskenään kilpailevien elinkeinonharjoittajien väliseen kiellettyyn kilpailunrajoitukseen (kartelliin) kyseistä palvelua koskevilla markkinoilla tilaajan toiminta-alueella.
Mikäli palveluntuottajan todetaan lainvoimaisella päätöksellä syyllistyneen edellä mainittuun kilpailulain tarkoittamaan elinkeinonharjoittajien väliseen kiellettyyn kilpailunrajoitukseen (kartelliin), palveluntuottaja on velvollinen suorittamaan tilaajalle sopimussakkona 20 % suoritetun ja maksetun palvelun kokonaisarvosta korkoineen vaatimuspäivästä lukien ja korvaamaan sopimussakon määrän ylittävät tilaajalle aiheutuneet vahingot. Näiden lisäksi palveluntuottajan on korvattava asian selvittämisestä aiheutuneet kustannukset ja oikeudenkäyntikulut korkoineen.
Mikäli palveluntuottaja paljastaa kartellin ja vapautetaan kilpailulain 14 §:n (12.8.2011/948) perusteella kokonaan seuraamusmaksusta, palveluntuottaja vapautuu tämän ehdon mukaisen sopimussakon maksamisesta.
Mahdolliset hankintaa koskevat lisätietopyynnöt tulee pyytää suomeksi Kilport-palvelussa osoitteessa https://kilport.fi viimeistään 15.10.2021 kello 12.00 mennessä. Ennen kysymysten jättämistä tarjoajan tulee rekisteröityä Kilport-palvelun käyttäjäksi. Esitetyt kysymykset näkyvät nimettöminä niin, että kysymyksen esittäjää ei voida kysymyksestä tunnistaa. Tästä syystä kysymykset tulee muotoilla siten, etteivät ne sisällä liike- tai ammattisalaisuuksia. Kysymykset ja niihin annetut vastaukset näkyvät rekisteröityneillä käyttäjillä avoimesti ja anonyyminä. Kysymyksiin vastataan mahdollisimman nopeasti ja viimeistään 19.10.2021 kello 22.00 mennessä.
Tarjoajan tulee huomioida tarjouspyyntöä koskevat kysymykset ja niihin annetut vastaukset sekä käyttää hyväkseen mahdollisesti täsmennettyjä tietoja tarjousta antaessaan. Muilla tavoin esitettyihin kysymyksiin ei voida vastata.
7.1. Hankinnan ilmoitusten tilaaminen
Tarjoaja voi antaa halutessaan Kilport-järjestelmässä sähköpostiosoitteensa kohdassa "Tilaa hankintaan liittyvät ilmoitukset". Antamalla sähköpostiosoitteen oheiseen kenttään tarjoaja voi tilata hankintaa koskevat ilmoitukset automaattisesti annettuun sähköpostiosoitteeseen. Järjestelmä lähettää tällöin tiedon mahdollisiin kysymyksiin annetuista vastauksista ja tarjoajan on helppoa saada ajankohtaisia tietoja hankintaan liittyen. Ilmoitusten tilaus on hankintakohtainen niin, että sähköpostiosoitteita ei käytetä muissa hankinnoissa. Tiedot sähköpostiosoitteista hävitetään automaattisesti viimeistään 30 päivää hankinnan tarjousajan päättymisen jälkeen eikä niitä käytetä muihin tarkoituksiin.
Tarjoajien tulee varmistaa, että tarjous sisältää hankinta-asiakirjoissa mainitut, pakolliset tiedot ja että annetut tiedot ovat asiakirjoista helposti luettavissa ja löydettävissä. Jättämällä tarjouksen tähän tarjouspyyntöön tarjoaja hyväksyy tarjouspyynnössä ja sen liitteenä olevissa asiakirjoissa olevat ehdot.
8.1. Tarjousten jättäminen
Tarjousaika päättyy 26.10.2021 klo 12.00. Tarjoukset jätetään Kilport- palveluun osoitteessa https://kilport.fi.
Hankintayksikkö suosittelee, että tarjoaja ei käytä tarjouksessaan yleisiä tarjousasiakirjapohjiaan, vaan tarjouksessa annettavat tiedot annettaisiin tarjouspyynnön liitteenä olevilla asiakirjoilla sekaannusten ja tarjouspyynnön ehtoja vastaamattomien ehtojen esittämisen välttämiseksi.
Hankintayksikkö suosittelee, että tarjoukset jätetään vasta mahdollisiin lisäkysymyksiin annettujen vastausten julkaisun jälkeen. Tarjoajan tulee huomioida tarjouspyyntöä koskevat kysymykset ja niihin annetut vastaukset sekä käyttää hyväkseen mahdollisesti täsmennettyjä tietoja tarjousta antaessaan.
Kilport on suojattu, sähköinen järjestelmä, johon tarjous on turvallista jättää. Tarjouksen jättäjä voi muokata tallentamaansa tarjousta ennen tarjousajan umpeutumista. Tarjoajan tulee rekisteröityä tai kirjautua Kilport-palveluun osoitteessa https://kilport.fi. Rekisteröinnistä yritys saa itselleen käyttäjätunnuksen ja salasanan, jolla pääsee kirjautumaan Kilportiin. Tarjousasiakirjat tulee antaa pyydetyssä formaatissa ja mahdollisimman vakiotiedostomuotoisina, joita ovat .pdf, .doc/.docx, .ppt/.pptx ja .xls/.xlsx.
8.2. Liike- ja ammattisalaisuudet
Tarjoukset on pyrittävä laatimaan siten, etteivät ne sisällä liike- tai ammattisalaisuuksia. Mikäli tarjousasiakirjoihin sisältyy julkisuuslain nojalla salassa pidettäviä liike- ja ammattisalaisuuksia, tarjoajan tulee merkitä nämä yksityiskohtaisesti tarjoukseensa ja samalla perustella, miksi kyseiset tiedot ovat julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 20 kohdassa tarkoitettuja salassa pidettäviä liike- ja ammattisalaisuuksia.
Tarjoukseen ladattavia liitteitä ei voi merkitä kokonaisuudessaan liikesalaisuudeksi, vaan liitteisiin tulee merkitä selkeästi ja yksiselitteisesti miltä osin ne sisältävät liikesalaisuuksia. Hankintayksikkö harkitsee tapauskohtaisesti, ovatko liike- tai ammattisalaisuuksiksi ilmoitetut tiedot lain mukaan salassa pidettäviä. Tarjouksen vertailussa käytettävää hintatietoa ei pidetä liikesalaisuutena. Jos tarjoaja ei ilmoita liike- ja ammattisalaisuuksiaan edellä vaaditulla tavalla, hankintayksiköllä on oikeus pitää tarjoajan tarjousta kokonaisuudessaan julkisena.
8.3. Osoitetiedot täytäntöönpanoa varten
Hankintayksikkö toimittaa hankintapäätöksen tiedoksi sähköpostilla. Tätä varten tarjoajan tulee ilmoittaa tarjouksessa sähköpostiosoite, johon hankintapäätös ja sen täytäntöönpanotiedot osoitetaan.
Liite 01 Reittikuvaus ja aikataulu
Liite 02 Tarjouslomake
Liite 03 JYSE 2014 Palvelut (päivitysversio 2017)
Tarjoukseen tulee sisällyttää vähintään alla luetellut tiedot:
Liite 02 Tarjouslomake täytettynä
Luotettava Kumppani-raportti tai vastaavat todistukset
Selvitys alihankinnasta, mikäli alihankintaa aiotaan hyödyntää sopimuskaudella (mikäli tiedot eivät sisälly liitteeseen 02 Tarjouslomake)
Vapaamuotoinen selvitys käytettävästä kalustosta, liikennöitsijän varikko-olosuhteista sekä vara-auton toimittamisen vasteajasta mahdollisen autorikon tai muun esteen sattuessa