Lataa PDF Takaisin Tarjouspyyntö Keittiöiden peruskorjausurakka - Kiinteistö Oy Nikkarinkruunu

Keittiöiden peruskorjausurakka
Kiinteistö Oy Nikkarinkruunu

Tarjouspyyntö
05.07.2019, 00.00

1. Yleistä

1.1. Kiinteistö Oy Nikkarinkruunu

Kiinteistö Oy Nikkarinkruunu on Keravan kaupungin omistama vuokrataloyhtiö. Tavoitteemme ei ole tuottaa voittoa. Yhtiön liikevaihto koostuu vuokratuloista ja käyttökorvauksista. Asuntoja ja kiinteistöjä ylläpidetään, huolletaan ja kunnostetaan asukkaiden maksamilla vuokrilla.

Toiminnassamme huomioimme niin asiakkaat, toimintamme laadun, taloudellisuuden, omistajan ja ennen kaikkea pyrimme pitämään kiinteistömme mahdollisimman hyvässä kunnossa ja näin ollen lisäämään asumisviihtyvyyttä.

Asuntojen kunnosta pidetään hyvää huolta ja asunnot tarkastetaan asukkaan vaihtuessa ja määräajoin sekä kunnostetaan tarpeen mukaan. Asuntojen kunnostuksen
ohella panostamme voimakkaasti kiinteistöjen energiansäästö- ja muuhun korjaustoimintaan energiakustannusten nousun minimoimiseksi ja asumisviihtyvyyden parantamiseksi. Kiinteistökanta on pääosin rakennettu 1980- ja 1990-luvuilla. Yhtiön arvioitu liikevaihto vuodelle 2019 on noin 13 miljoonaa euroa.

1.2. Kilport-palvelu

Kiinteistö Oy Nikkarinkruunu käyttää tämän hankinnan kilpailuttamisessa sähköistä Kilport -kilpailutuspalvelua. Kilport mahdollistaa kilpailutusprosessin toteuttamisen suljetussa järjestelmässä. Hankinta julkaistaan myös HILMA- ilmoituskanavalla. Hankinnan tarjouspyyntöasiakirjat ovat avoimesti ladattavissa Kilport- palvelusta, osoitteesta https://kilport.fi.

2. Hankinnan kuvaus

Tarjouspyyntö sisältää keittiöiden peruskorjausten urakkahankinnan Keravalla sijaitseviin kiinteistöihin tarjouspyyntöasiakirjojen mukaisesti. Kiinteistöt ovat:

 Kiinteistö  Huoneistoja
 1. Pajukatu 2  19 kpl
 2. Papintie 5  12 kpl
 3. Vesikonkuja 1  18 kpl
 4. Koukkutie 37 - 39  30 kpl
 5. Koukkutie 41  30 kpl

 

 

 

 

 

Kiinteistöt 1, 3, 4 ja 5 ovat hankintayksikön omistuksessa. Kohde 2 on as.oy -muotoinen kiinteistö, josta hankintayksikkö omistaa 12 huoneistoa.

Kalusteiden kiinnityspintojen valmistelu kuuluu rakennusurakkaan. Rakennusurakkaan kuuluvat kaikki tarjouspyyntöasiakirjojen mukaiset rakennusurakkaan merkityt kalusteet, varusteluetteloiden mukaiset varusteet sekä rakennustyöselityksen mukaiset laitteet ja koneet paikoilleen asennettuna, pintakäsiteltynä ja täysin valmiina. Rakennusurakkaan kuuluu myös olemassa olevien kalusteiden, varusteiden ja laitteiden irrottaminen sekä uudelleen asentaminen alkuperäisiin paikkoihin.  

2.1. Urakka-aika

Urakoitsijan tulee tarjouksessa määritellä töiden aloittamismahdollisuus, työt voidaan alustavasti aloittaa syksyllä 2019. Lisäksi tarjouksessa tulee ilmoittaa työsuorituksen kokonaiskesto, joka tapauksessa urakka tulee saattaa loppuun helmikuun 2020 loppuun mennessä. Asukkaat asuvat kodeissaan koko urakkasuorituksen ajan ja lähtökohtaisesti työ etenee asunnoittain/taloittain. Urakoitsija saa aloittaa työt ja hankinnat, kun urakkasopimus on allekirjoitettu. 

2.2. Hankintamenettely

Urakan laajuus on esitetty urakkaohjelmassa (liite 01) . Pääurakoitsija toimii kohteessa YSE:n mukaisena päätoteuttajana ja vastaa työnjohdosta ja työmaan johtovelvollisuuksista. Pääurakkaan kuuluu kaikki purku-, suojaus-, korjaus- ja uudelleenrakennustyöt sekä työmaapalvelut, jotka koskevat aliurakoitsijoita ja rakennuttajan hankintoja.

Hankinta toteutetaan avoimella menettelyllä kansallisen kynnysarvon ylittävänä rakennusurakkana.

Tarjous on tehtävä suomen kielellä. Osatarjoukset hyväksytään kiinteistöittäin. Tarjouksen voi tehdä yhteen tai useampaan kiinteistöön.Tällöin tarjouksessa on selkeästi määriteltävä, mitä kiinteistöjä tarjous koskee. Vaihtoehtoisia tarjouksia ei hyväksytä.

Tarjousten tulee olla voimassa vähintään 3 kk tarjouspyynnössä ilmoitetusta viimeisestä tarjouksen sisäänjättöpäivästä lukien.

2.2.1. Hankintamenettelyn yleisiä periaatteita

Julkisessa hankinnassa annettu tarjous on tekijäänsä sitova ja velvoittava. Tarjousajan päätyttyä tarjousta ei voi muuttaa eikä yksipuolisesti peruuttaa.

Tarjous on toimitettava hankintayksikölle tarjouspyynnössä ilmoitettuun osoitteeseen, pyydetyllä tavalla ja annetussa määräajassa. Vastuu tarjouksen toimittamisesta oikein on tarjouksen tekijällä. Tarjouksen tulee olla tarjouspyynnön mukainen eikä se saa sisältää omia ehtoja. Vaatimus on ehdoton ja koskee niin tarjoajan soveltuvuutta, tarjouksen sisältöä, pyydettyjä asiakirjoja kuin myös tarjouksen liitteitä. Tarjouksessa annettu hinta on lopullinen eikä sitä voi muuttaa tai tinkiä.

Mahdolliset lisätietopyynnöt tulee pyytää tarjousaikana ja tämän tarjouspyynnön kappaleen 7 ohjeiden mukaisesti. Muilla tavoin esitettyihin kysymyksiin ei vastata.
Hankintayksikkö ei anna väliaikatietoja saaduista tarjouksista, hankintapäätöksen valmistelusta eikä sen aikataulusta.

3. Hankinnan vaatimukset

3.1. Urakoitsijan kelpoisuusehto

Urakan vakuutus- ja vakuusvaatimukset on kuvattu urakkaohjelmassa. Jokaisella työmaalla toimivalla urakoitsijoilla tulee olla voimassa oleva toiminnan vastuuvakuutus, joka kattaa rakennus- ja asennustyöt sekä vahingot kolmannelle osapuolelle. Vakuutuksen korvaussumma on oltava minimissään 500.000€ sekä omavastuun maksimisuuruus 2.000€. Hankintayksikkö tulee tarkistamaan vastuuvakuutustodistuksen olemassaolon hankintaan valittavilta urakoitsijoilta, vakuutustodistusta ei tarvitse liittää tarjoukseen.

Hankintaan sovelletaan tilaajavastuulakia (1233/2006) ja tarjoajalta edellytetään sen ehtojen täyttämistä. Asian varmistamiseksi tarjoajan on liitettävä tarjoukseen Tilaajavastuu.fi -palvelun voimassa oleva todistus tai muu vastaava todistus. Todistuksesta on käytävä ilmi tilaajavastuulain (1233/2006) edellytysten täyttyminen. Mikäli selvityksiä ei ole toimitettu tarjouksessa tai käy ilmi, ettei pyydettyjen todistusten ja selvitysten mukaisia asioita ole hoidettu lain edellyttämällä tavalla, tilaajalla on oikeus sulkea tarjoaja tarjouskilpailusta sekä purkaa hankintasopimus tai tätä edeltänyt hankintapäätös.

Tarjoukseen on lisäksi liitettävä Suomen Asiakastieto Oy:n Rating Alfa- luottoluokitusraportti tai muu vastaava luottolaitoksen tarjoajaa koskeva lausunto, jossa tarjoavan yrityksen luottoluokitus on ilmoitettu sekä tieto tarjoajan viimeisestä vahvistetusta liikevaihdosta kahdelta edelliseltä tilikaudelta, jos tieto ei ilmene luottolaitoksen lausunnosta. Tarjoajalta edellytetään vähintään 200 000 euron liikevaihtoa per tilikausi kahdelta edelliseltä päättyneeltä tilikaudelta. Tarjoavan yrityksen luottoluokituksen tulee olla vähintään A (tyydyttävä).

Tarjoajalla tulee olla kokemusta vastaavanlaisista tai -kokoisista tehtävistä ja tarjouksessa on esitettävä 1-2 referenssiä kohteista, niiden asianmukaisesta toteuttamisesta sekä rakennuttajasta yhteystietoineen viimeisen kolmen vuoden ajalta. Referenssit tulee määritellä erillisellä liitteellä.

Annettavien todistusten ja selvitysten tulee olla ajantasaisia ja voimassa tarjousajan päättymishetkellä. 

3.2. Urakkaa koskevat vaatimukset

Pääurakoitsijan on huolehdittava töiden ja työvaiheiden yhteensovittamisesta omien ja aliurakoitsijoiden töiden suhteen sekä rakennuttajan hankintojen toimitusten suhteen. Töiden järjestelyssä ja työvaiheiden ajoituksessa on otettava huomioon työturvallisuuden ja asukasturvallisuuden vaatimukset.

Pääurakoitsija vastaa päivittäin työkohteena olevan asunnon työalueena olevan osan perussiivouksesta työpäivän kuluessa ja sen päätyttyä loppusiivouksesta.

Urakoitsijan on valvottava oman ja aliurakoitsijoiden työnjohdon osaamista ja työsuoritusta sekä työtuloksen vaatimustenmukaisuutta. Urakoitsijan on myös valvottava hankintojen ja aliurakoitsijoiden rakennusvaiheiden kelvollisuutta ja työsuoritusta, jotta sopimuksen mukainen laatu kaikilta osin saavutetaan.

Tarjousasiakirjoissa mainitut, esimerkinomaiset käytettävien tuotteiden ja tarvikkeiden tuotenimet edustavat haluttua laatutasoa. Käytettävät tuotteet vahvistetaan aloituskatselmuksessa.

3.3 Aliurakointi

Urakoitsijalla on oikeus käyttää aliurakoitsijoita. Aliurakoitsijat on hyväksytettävä tilaajalla YSE 1998 mukaisesti. Ennen hyväksymistä pääurakoitsijan tulee esittää tilaajalle aliurakoitsijoiden tilaajavastuulain mukaiset tiedot. Aliurakoitsijoiden hyväksyttäminen tapahtuu työmaakokouksissa tai urakan aloituskokouksessa.

Urakoiden ketjuttaminen on rajoitettu enintään kahteen yritykseen. Pääurakoitsija on velvollinen antamaan tiedot urakoiden ketjuttamisesta rakennuttajalle.

3.4. Toimintakuvaus

Tarjottavan toiminnan laadullisuus tulee esittää vapaamuotoisella, tarjoukseen liitettävällä toimintakuvauksella (max 4 A4 sivua). Toimintakuvauksessa tarjoaja määrittelee vastuullisen toimintatapansa tarjouspyynnön mukaisten urakoiden toteuttamisessa.

Tarjoajan toteuttama toimintakuvaus on perusta tarjouksen laadulliseen arviointiin. Tarjoajan tulee esittää toimintakuvauksessaan lisäksi kuvaus yrityksen laadunvarmistuksesta, ympäristöasioiden huomioimisesta sekä työturvallisuusmenettelystä. Toimintasuunnitelmassa tulee selvittää, miten urakoitsija osoittaa tilaajalle, että laatuvaatimusten mukainen tasainen ja yllätyksetön laatutaso saavutetaan ja miten urakoitsija hoitaa laatutason seuraamisen.

Tarjoukseen ei sisällytetä yrityksen markkinointi- tai yleisesitteitä.

3.5. Hankinnan muut vaatimukset

Urakassa noudatetaan Rakennusurakan yleisiä sopimusehtoja YSE 1998 RT 16-10660 (viittauksissa on käytetty lyhennettä YSE).

4. Tarjouksen hinnoittelu

Urakkatarjous annetaan tarjouksen liitteissä olevalla tarjouslomakkeella kiinteänä kokonaishintana kiinteistöittäin ja keittiötyypeittäin, sisältäen alv:n 24%. Tarjousten hintavertailu tehdään kiinteistöittäin kokonaishinnan perusteella. Urakkahinta on kiinteä ilman indeksisidonnaisuutta.

4.1. Yksikköhinnat

Tarjoukseen on sisällytettävä tarjouksen liitteenä oleva yksikköhintaluettelo (liite 08). Yksikköhintaluettelossa on ilmoitettava yksikköhinnat, jonka mukaisin hinnoin muutos- ja lisätyöt suoritetaan. Yksikköhintojen tulee sisältää kaikki kulut. Yksikköhintoja ei sidota indeksiin. 

4.2. Muutostyöt

Muutostöissä noudatetaan YSE 44 - 48 §:n mukaista menettelyä.

5. Tarjouksen hyväksyminen

Hankintapäätös tehdään kokonaistaloudellisin edullisuusperustein alla mainittujen arviointikriteerien mukaisesti painotettuna ja pisteytettynä. Kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen arviointikriteerinä on hinta- laatusuhteeltaan parhaan tarjouksen valinta. Arviointikriteerinä tarjoushinnan lisäksi on tarjoukseen annettu toimintakuvaus.

Valintaperusteet, niiden tarkemmat perustelut ja painoarvot ovat:

Toimintakuvaus 40 %, max 40 pistettä

kuvatun toimintatavan vastaavuus tarjouspyyntöasiakirjojen tavoitteisiin
laadunvarmistuksen todentaminen

Tarjoushinta 60 %, max 60 pistettä

tarjoushinnan edullisuus

5.1. Arvioinnin toteutus

Arviointikriteerien painoarvoprosentit muutetaan tarjousten arvioinnissa kahden desimaalin tarkkuudella oleviksi pisteiksi. Hankinnan arvioinnissa toimintakuvauksen maksimipistemäärä on 40 ja hinnan 60 pistettä. Hinnan painoarvot pisteytetään kiinteistöittäin siten, että halvin tarjoushinta saa 60 pistettä ja muut tarjoushinnat suhteutetaan halvimpaan tarjoushintaan kaavalla halvin tarjous/tarjous * 60.

Laadullisten arviointikriteerien painoarvot arvioidaan tarjousten arviointityöryhmässä käyttäen asteikkoa 4-10. Painoarvot muuttuvat pisteiksi, kun arviointityöryhmän arvioiden keskiarvo kokonaislukuina kerrotaan ilmoitetulla painoarvoprosentilla. Annettua toimintakuvausta arvioidaan samalla tavalla kaikkien tarjottujen kiinteistöjen osalta.

Pisteytyksen tulos ilmoitetaan asianosaisille päätöksenteon yhteydessä.

6. Toimitus- ja maksuehdot

6.1. Maksuerätaulukko

Urakkasopimukseen liitetään valitun urakoitsijan kanssa yhteistoiminnassa laadittu työn edistymisen mukainen maksuerätaulukko. Maksuerätaulukko laaditaan niin, ettei rakennuttajan maksama urakkasummaosuus ensimmäistä erää lukuun ottamatta ole suurempi kuin pysyvän työn ja asennetun materiaalin arvo, maksuerät vaiheittain/ keittiön käyttöönotto hyväksytty valvojan toimesta.

6.2. Urakkasopimus

Urakkasopimus laaditaan urakkasopimuslomakkeelle RT 80260. Sopimus katsotaan syntyneeksi sopimuksen allekirjoituksella tai erillisellä kirjallisella tilauksella.

6.3. Maksuaika ja viivästyskorko

Sopimukseen perustuvat laskut maksetaan, kun vastaava sopimuksen mukainen työvaihe on todettu tehdyksi tai lasku muuten on todettu maksukelpoiseksi. Rakennuttajan valvoja toteaa, milloin maksuerän perusteena oleva työvaihe on tehty.

Maksuaika on 14 vuorokautta siitä, kun valvoja on hyväksynyt työvaiheilmoituksen. Viivästyskorko on viivästyskorkolain mukainen kulloinkin voimassa oleva viivästyskorko. Laskun virheellisyydestä tai laskun virheellisestä toimittamisesta aiheutuneesta maksun viivästymisestä on vastuussa urakoitsija.

7. Tarjouspyynnön lisätiedot

Tarjoajalla on mahdollisuus tutustua rakennuspaikkaan ennen tarjouksen antamista. Rakennuspaikalla järjestetään kohde-esittely, johon osallistuminen on vapaaehtoista. Esittelykierros järjestetään tiistaina 30.7.2019 klo 9.00 - 12.00. Halukkaita osallistujia pyydetään ilmoittautumaan sähköpostitse osoitteeseen toni.ahlfors@kerava.fi viimeistään 29.7.2019 klo 12.00 mennessä ja osallistumisohjeet esittelykierrokselle toimitetaan ilmoittautuneille.

Kohdekierroksella ei voida vastata kysymyksiin, vaan esille nousevat kysymykset tehdään Kilport-palvelussa osoitteessa https://kilport.fi, jossa niihin vastataan myös kirjallisesti. Ennen kysymysten jättämistä yrityksen tulee rekisteröityä Kilportin käyttäjäksi.

Kysymys näkyy rekisteröityneillä käyttäjillä kyseisen hankinnan kohdalla avoimesti ja anonyymina. Kysymyksiä voi tehdä 1.8.2019 klo 16.00 saakka ja niihin vastataan viimeistään 5.8.2019 klo 16.00 mennessä. Vastaukset kysymyksiin näkyvät samassa paikassa.

Muulla tavoin esitettyihin kysymyksiin ei vastata.

8. Tarjouksen jättäminen

8.1. Tarjousten jättäminen Kilport-järjestelmään

Tarjousaika päättyy 9.8.2019 klo 12.00. Tarjoukset jätetään Kilport- järjestelmään osoitteessa https://kilport.fi.

Kilport on suojattu, sähköinen järjestelmä johon tarjous on turvallista jättää milloin tahansa tarjousaikana. Tarjouksen jättäjä voi muokata tallentamaansa tarjousta ennen tarjousajan päättymistä. Tarjousasiakirjat tulee antaa pyydetyssä formaatissa ja  mahdollisimman vakiotiedostomuotoisina, joita ovat .pdf, .doc/.docx, .ppt/.pptx ja .xls/.xlsx.

8.2. Liike- ja ammattisalaisuudet

Mikäli tarjousasiakirjoihin liittyy salassapidettäviä asioita, tulee ne ilmoittaa selkeästi tarjousasiakirjoissa.

8.3. Osoitetiedot täytäntöönpanoa varten

Hankintayksikkö toimittaa hankintapäätöksen tiedoksi sähköpostilla. Tätä varten tarjoajan tulee ilmoittaa tarjouksessa sähköpostiosoite, johon hankintapäätös osoitetaan.

Kiinteistö Oy Nikkarinkruunu

Ilkka Lahdenperä
toimitusjohtaja

9. Tarjouspyynnön liitetiedostot

Tarjouspyyntöä täydentävät asiakirjat:

Kaikki asiakirjat sisältävä zip-tiedosto LIITE 00 tarjouspyyntöasiakirjat, joka sisältää tiedostot:

Liite 01 Urakkaohjelma
Liite 02 Rakennustyöselostus
Liite 03 Rakennuttajan työturvallisuusasiakirja
Liite 04 Keittiökaaviot (kaikki 5 kiinteistöä, zip-tiedosto)
Liite 05 Urakkarajaliite
Liite 06 Harmaan talouden torjuminen
Liite 07 Tarjouslomake
Liite 08 Yksikköhintaluettelo

10. Tarjouksen liitteet

Liite 07 Tarjouslomake
Liite 08 Yksikköhintaluettelo
Toimintakuvaus (vapaamuotoinen)
Tilaajavastuu.fi -raportti tai vastaava
Selvitys toteutuneesta liikevaihdosta
Selvitys yrityksen luottoluokituksesta
Referenssit